Na východe Slovenska ukončili dve významné cestné rekonštrukcie. Horský priechod Vernár prešiel po viac než dvoch rokoch rozsiahlymi úpravami za 17,5 milióna eur, kým na Branisku opravili päťkilometrový úsek za vyše 900.000 eur. Obe investície majú zvýšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy a súčasne otvárajú priestor na ďalšie rozvojové projekty, vrátane výstavby druhej tunelovej rúry Braniska či snahy zaradiť slovenskú Route 66 medzi európske cesty.
Modernizácia horských priechodov Vernár a Branisko prinesie výrazné zlepšenie dopravnej infraštruktúry v regióne. Kým na Vernári sa uskutočnila hĺbková obnova viac ako osem kilometrov cesty I/66, doplnená o nové bezpečnostné prvky, opravu mosta a stabilizáciu skalných brál, na Branisku sa zamerali na sanáciu opotrebovanej vozovky a spevnenie krajníc. Minister dopravy Jozef Ráž zdôraznil, že oba úseky majú strategický význam – Vernár ako súčasť slovenskej Route 66 a Branisko ako alternatíva počas odstávok diaľničného tunela.
Rekonštrukcia horského priechodu Vernár je hotová. Ministerstvo chce Route 66 zaradiť medzi európske cesty
Po viac než dvoch rokoch sa uzavrela náročná modernizácia horského priechodu Vernár. Investícia v hodnote približne 17,5 milióna eur priniesla komplexnú obnovu úseku cesty I/66, ktorý je súčasťou známej Route 66. Modernizácia zlepšila bezpečnosť vodičov aj chodcov a otvorila priestor pre ďalšie rozvojové plány v regióne.
Horský priechod Vernár patrí k najvyťaženejším úsekom cesty I/66 a jeho stav už dlhodobo volal po oprave. Minister dopravy Jozef Ráž označil rekonštrukciu za mimoriadne náročnú, keďže práce prebiehali za plnej prevádzky s vylúčením nákladnej dopravy.
„Tá cesta bola v dosť zlom stave, tešíme sa, že rekonštrukciu máme za sebou. Máme hotové chodníky v obci, záchytné opatrenia na skalných bralách, cesta je kompletne vymenená, pribudli nové bezpečnostné prvky a zrekonštruovali sme aj most cez potok Mlynica,“ uviedol minister na brífingu.
Hĺbková obnova cesty a skrytých prvkov
Riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Norbert Polievka priblížil, že nešlo len o povrchové opravy, ale o hĺbkovú rekonštrukciu celej komunikácie. „Išlo sa do telesa cesty, obnovili sa prvky, ktoré bežne nie je vidieť – napríklad gravitačný múr. Zrealizovalo sa osvetlenie na priechodoch pre chodcov a pribudli bezpečnostné prvky, ako červené značenie,“ zdôraznil.
Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť nielen vodičov, ale aj chodcov v obci Vernár.
Projekt rozsiahlej obnovy bol financovaný zo zdrojov Európskej únie. Rekonštrukcia sa zamerala na úsek I/66 Popová – Hranovnica. V prvej etape sa podarilo obnoviť viac než osem kilometrov cesty – od hranice okresu cez horský priechod až po koniec obce Vernár v smere na Hranovnicu.
Stavenisko bolo odovzdané zhotoviteľovi v apríli 2023 a práce sa podarilo ukončiť po viac než dvoch rokoch.
Ministerstvo dopravy zdôraznilo význam tohto úseku ako súčasti slovenskej Route 66. Rezort má ambíciu zaradiť ju medzi celoeurópske cesty a rokuje o tom aj s partnermi zo zahraničia.
Zároveň sa už pripravuje ďalšia etapa obnovy – od Vernára smerom do Hranovnice. „Momentálne nám do toho vstupuje majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov. Presný termín začiatku prác zatiaľ povedať nevieme, ale intenzívne na tom pracujeme,“ dodal Polievka.
Horský priechod Branisko prešiel rozsiahlou rekonštrukciou
Horský priechod Branisko dostal novú podobu po modernizácii, ktorá trvala niekoľko týždňov. Slovenská správa ciest (SSC) ukončila obnovu úseku dlhého približne päť kilometrov. Projekt si vyžiadal viac než 900.000 eur a ministerstvo dopravy už pripravuje aj väčšie zásahy – vrátane výstavby druhej tunelovej rúry Braniska.
Podľa SSC bola vozovka na Branisku výrazne poškodená a vzhľadom na intenzívnu premávku vyžadovala zásadnú opravu. Práce sa začali v polovici augusta a počas nich sa odstránil starý asfaltový povrch.
Následne sa položila geomreža, ktorá zabezpečí vyššiu odolnosť asfaltových vrstiev. Na ňu prišla ložná aj obrusná vrstva vozovky. Súčasťou modernizácie bolo aj spevňovanie krajníc, výšková úprava uličných vpustí, tesnenie dilatačných škár a nové vodorovné dopravné značenie.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na brífingu v Beharovciach zdôraznil, že opravený úsek má slúžiť približne desať rokov. Zároveň dodal, že náklady na rekonštrukciu presiahli 900.000 eur. Ráž verí, že dovtedy sa podarí pripraviť stavebné povolenie na výstavbu druhej tunelovej rúry, ktorá by spolu s komplexnou obnovou horského priechodu priniesla trvalé riešenie dopravy v tomto regióne.
Horský priechod Branisko zohráva dôležitú úlohu najmä v prípadoch, keď je diaľničný tunel Branisko uzatvorený alebo prechádza údržbou. Vtedy sa doprava presmerúva práve na tento úsek cesty I/18.
Minister pripomenul, že preto je nevyhnutné postupne zrealizovať jeho kompletnú obnovu. „Teraz sme opravili len päť kilometrov, ale celý horský priechod si vyžiada komplexnú rekonštrukciu,“ uviedol Ráž.