Na vysnívanú dovolenku vám stačí aj 500 EUR! Hitom sú POZNÁVACIE ZÁJAZDY, no ako vyzerá trh po krachu Happy Travel?

Zdroj: CK Daka, Canva
Reklama

Slováci cestujú viac, častejšie a cielenejšie než kedykoľvek predtým. Obľubujú poznávačky aj klasiku pri mori, no čoraz častejšie vyhľadávajú aj zážitky, udržateľnosť a kvalitné služby.

O tom, aké destinácie dnes „fičia“, kam sa cestuje za 500 eur, ako do toho vstupuje umelá inteligencia a prečo sa slovenských cestoviek netreba báť, hovorí v otvorenom rozhovore David Gavaľa, majiteľ jednej z najväčších slovenských cestovných kancelárií DAKA, ktorá ročne obslúži vyše 60-tisíc klientov.

Ktoré destinácie sú podľa vás tento rok najobľúbenejšie? Kam Slováci najradšej cestujú?

Jednoznačne u nás vedú poznávacie zájazdy a to Paríž, Rím a Budapešť. Sú to naše stálice. Z pobytových dovoleniek dominuje Turecko, no veľmi dobre sa tento rok predáva aj Bulharsko, kde máme autobusové zájazdy už takmer vypredané. Chorvátsko ostáva obľúbené a testujeme tam aj all inclusive hotely, ktoré si našli svoje publikum. Príjemne nás prekvapil aj záujem o Taliansko.

Zaznamenávate tento rok vyšší záujem o klasické „plážové“ dovolenky, alebo sa ľudia viac zaujímajú aj o vnútrozemské destinácie a poznávačky?

Turecko je stále najobľúbenejšou dovolenkovou destináciou pre Slovákov. Tento rok sme však rozšírili ponuku pobytových zájazdov o ďalšie lokality v Chorvátsku a Taliansku. Okrem toho je u nás veľkou novinkou Egypt, ktorý postupne dobieha, až predbieha Turecko. V oblasti poznávacích zájazdov sú novinkami aj Island či Zanzibar, rôzne európske festivaly či karnevaly, napríklad festival na Malte či v Nice, fiesta v Barcelone. Prekvapil nás najmä veľký dopyt po autobusových zájazdoch aj do vzdialenejších destinácií, ako je napr. do Marakéšu či Istanbulu, ale aj záujem o zájazdy k pyramídam v Bosne a Hercegovine.

Leto patrí pobytovým zájazdom pri mori, ale už teraz sme prichystaní na september, kedy sa rozbehnú poznávacie zájazdy po Európe a tie sú pre Slovákov čoraz obľúbenejšie. Je to najmä preto, že už ustupujú horúčavy aj davy turistov a ceny aj v destináciách tiež klesajú. Okrem toho sa postupne začína predaj adventných a Silvestrovských zájazdov, ktoré sa neustále tešia veľkej obľube Slovákov a často sa stáva, že veľa z nich už bude v septembri vypredaných.

David Gavaľa, majiteľ jednej z najväčších slovenských cestovných kancelárií DAKA. Zdroj: CK DAKA

Čo podľa vás aktuálne „fičí“? Sú nejaké nové trendy v cestovaní, ktoré vás prekvapili?

Vidíme, že cestovanie sa stáva bežnou súčasťou životného štýlu. Ľudia chcú cestovať častejšie, kvalitnejšie a do netradičných destinácií. Zároveň sa čoraz viac prihliada na ekológiu – najmä mladá generácia uprednostňuje udržateľné cestovanie. Náš reprezentatívny prieskum to tiež potvrdil. Pre 49,3 percenta Slovákov je dôležitá ekologická stopa prepravy na dovolenku a až 70 percent opýtaných by uprednostnilo na kratšie trasy autobusovú dopravu pred leteckou prepravou kvôli zníženiu uhlíkovej stopy a následnému nižšiemu dopadu na klímu. Sociálne siete budú naďalej silným trendsetterom – fotogenické miesta, autentické zážitky a príbehy majú veľkú hodnotu.

Veľký vplyv bude mať aj umelá inteligencia. Už teraz na našej webstránke funguje AI avatar, ktorý vie odporučiť zájazd na mieru podľa preferencií klienta. Do konca roka plánujeme spustiť hlasový rozhovor s Avatarom v reálnom čase. Budúcnosť cestovania nie je len v destinácii, ale aj v spôsobe, ako si ju vyberáme.

Zaznamenali ste nárast záujmu o konkrétne typy zájazdov – napríklad all inclusive, poznávacie zájazdy, dobrodružné dovolenky alebo tematické pobyty?

Sezónnosť dnes už nie je tak výrazná ako kedysi – cestujeme prakticky počas celého roka. V januári dominujú lyžovačky či nákupy v rámci výpredajov, vo februári a marci sú populárne karnevaly, najmä v Benátkach. Nasledujú jarné poznávacie zájazdy po celej Európe, kvetinové výstavy, letné pobyty pri mori, jesenné opäť poznávacie zájazdy a napokon od polovice novembra zájazdy na adventné trhy. Rok uzatvárame silvestrovskými zájazdmi do svetových metropol. Náš priemerný klient absolvuje s nami štyri zájazdy ročne – a máme aj takých, čo cestovali s nami aj 29-krát. To hovorí samo za seba.

Z celoslovenského prieskumu, ktorý realizovala naša cestovná kancelária DAKA, na vzorke 4 000 respondentov až 75,3 percent Slovákov cestuje na poznávacie zájazd v jeseni, 89,4 percent obľubuje najmä poznávanie miest, 37,8 percent Slovákov preferuje historické zájazdy, 30,5 percent pobytové zájazdy pri mori, 12,4 percent prírodné zájazdy a 7 percent dobrodružné.

  • Až 59,8 percent Slovákov motivuje k účasti na poznávacích zájazdoch záujem o históriu a kultúru a 28,9 percent únik z každodenného života.
  • Až 59,7 percent Slovákov cestuje na poznávacie zájazdy 1- až 2-krát ročne, 12,8 percent 3- až 4-krát ročne a 23,9 percent menej ako raz ročne.

Najobľúbenejšími krajinami sú Česká republika, kde cestuje 51,4 percent Slovákov, Chorvátsko, kde cestuje 33,4 percent Slovákov, Maďarsko – 27 percent, Grécko – 19 percent, Francúzsko – 15,2 percent a Bulharsko 10,8 percent.

Obľubujú Slováci stále zájazdy spolu so sprievodcom? Ktoré destinácie so sprievodcom ponúkate v CK DAKA?

Áno, sprievodca je to, čo tvorí významnú časť kvality našich zájazdov. Vždy ide o skúseného sprievodcu, ktorý pozná dokonale danú destináciu a dostane klientov často aj na miesta, kde by sa sami nedostali. Všetky naše poznávacie zájazdu zahŕňajú aj slovensky, prípadne česky hovoriaceho sprievodcu a rovnako ak je to v danej destinácii nutné, je k dispozícii aj miestny sprievodca. Našich sprievodcov pravidelne školíme a dokonca máme vlastnú akadémiu sprievodcov, z ktorej vyšlo už veľa veľmi kvalitných sprievodcov.

Chorvátsko Vás očarí ale môže vyjsť aj poriadne draho. Zdroj: Canva

Ako sa podľa vás zmenili cestovateľské preferencie Slovákov za posledných pár rokov?

S nami cestujú naozaj všetky generácie – od mladých ľudí po seniorov. Zásadný rozdiel medzi nimi je v motivácii: mladší klienti často cestujú za zážitkami, ktoré môžu zdieľať na sociálnych sieťach. Staršie ročníky skôr hľadajú pokoj, kultúru a komfort. V ponuke však máme produkty pre každého – a aj celé rodiny cestujú často spoločne. Vidíme, že cestovanie sa pre Slovákov stáva bežnou súčasťou životného štýlu.

Ako je to tento rok s cenami dovoleniek? Sú letenky a zájazdy drahšie ako vlani?

Ubytovacie zariadenia zvýšili ceny v porovnaní s minulým rokom. Platí to pre Turecko kvôli vysokej inflácii a rovnaká situácia je aj v Chorvátsku, kde ceny rastú kontinuálne každý rok. Snažíme sa však o kompenzáciu vyšších nákladov a hľadáme alternatívy, najmä pri poznávacích zájazdoch, kde nie je zájazd viazaný na dané ubytovanie, no vždy sa snažíme dodržať aj kvalitu ubytovania, preto je to zvyčajne veľmi náročné. Tento rok sme zásadne nemenili štruktúru balíkov, ale pribudli 1-3 dňové zájazdy, kde nie je ubytovanie potrebné, aby sme tak stále dokázali poskytovať zaujímavé zájazdy za dostupné ceny. Pri letných pobytových zájazdoch sa to nedá, tam muselo prísť k premietnutiu do ceny.

Na snímke Sultan Ahmed Mosque v Istanbule. Zdroj: Benh LIEU SONG (Flickr), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Je ešte možné zohnať v lete kvalitnú dovolenku za rozumnú cenu – povedzme do 500 alebo 600 eur?

Počet klientov nám stabilne rastie. Tento rok očakávame, že obslúžime viac ako 60 000 ľudí, pričom viac ako polovicu tohto čísla už máme splnenú. Priemerná hodnota predaného zájazdu sa momentálne pohybuje na úrovni 365,62 eur. Klienti sú čoraz náročnejší – chcú kvalitné služby, komfort a zážitok, ktorý presiahne bežné „ležačky“ na pláži. Podľa nášho prieskumu 57,5 percent Slovákov má priemerný rozpočet na poznávací zájazd do 500 eur, do 1 000 eur je to 19,7 percent Slovákov. Až 86,4 percent Slovákov platí tieto zájazdy jednorazovo a 13,6 percent na splátky.

Máte pocit, že ľudia sú ochotní zaplatiť viac za komfort a služby, alebo stále vyhľadávajú najnižšie ceny?

Vidíme výrazný posun v tom, že klienti už nehľadajú len najnižšiu cenu. Čoraz viac z nich kladie dôraz na kvalitu služieb. Pri poznávacích zájazdoch je absolútne kľúčový kvalitný sprievodca – často je práve on tým, kto rozhodne o tom, či si klient zájazd užije. Pri pobytových dovolenkách zas hrá prím komfort hotela. Z pohľadu nákupného správania vnímame silný návrat first moment ponúk. Ľudia si plánujú dovolenky skôr, no zároveň aj počas hlavnej sezóny opäť rastie dopyt po last minute ponukách.

Cestovná kancelária Happy Travel nedávno ohlásila krach. Čo si o tejto situácii myslíte ako odborník z brandže?

Nerád by som sa vyjadroval k inému podnikateľskému subjektu. Poznám ale osobne človeka Romana Berkeša a vždy bol pre mňa symbolom čestnosti a slušnosti. Preto som názoru, že spravil všetko preto, aby spoločnosť zachránil.

Majú sa ľudia báť kupovať zájazdy od slovenských cestoviek? Ako môžu spoznať, že je kancelária spoľahlivá?

Určite si nemyslím, že problém má celý trh. Išlo o jeden prípad a od pandémie prvý výraznejší prípad tohto charakteru. Naša CK sa zameriava na širokú ponuku zájazdov a nie len na malý počet destinácií. Preto sme dokázali ustáť viacero problémových destinácií, kde sa aktuálne nemôže cestovať, a nahradiť ich inými. Okrem toho naša CK vlastní už 35 vlastných autobusov a teda má dosť veľký majetok vo svojom vlastníctve, a samozrejme, sme poistení v zmysle zákona. Môžem ubezpečiť všetkých našich klientov, že naša cestovná kancelária patrí k stabilným CK na našom trhu a má ďalšie plány rastu. Snažíme sa udávať trend v našom odvetví a neustále rastieme.

Čo robíte v DAKA pre to, aby ste posilnili dôveru klientov a ukázali, že sa na vás môžu spoľahnúť?

Snažíme sa stále zlepšovať kvalitu našich služieb, aby sme mali čo najviac spokojných klientov. Svedčí o tom aj takmer 3 000 Google recenzii s priemerom 4,4 *. Rovnako sa snažíme aktívne komunikovať aj cez média a stále získavať ďalších spokojných zákazníkov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie