Štátny zamestnávateľ na Slovensku stojí pred zásadnými zmenami. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) bojujú s nízkymi mzdami, zamestnancami a neprehľadnou organizačnou štruktúrou. Riešenie? Vedenie vidí riešenie v rozsiahlej reorganizácii a hromadnom prepúšťaní.
Kolaps na dohľad? Štátna firma bije na poplach
Železnice Slovenskej republiky, druhý najväčší zamestnávateľ v krajine po Volkswagene, zamestnávajú okolo 12 800 ľudí. Podľa generálneho riaditeľa Alexandra Saka je však tento počet neúmerne vysoký vzhľadom na súčasný objem vlakovej dopravy na Slovensku.
Následkom toho sú podľa neho nízke mzdy, ktoré odrádzajú mladých ľudí od nástupu do firmy. Zatiaľ čo priemerný plat v ŽSR sa pohybuje okolo 1650 eur, v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú dopravu, je to približne 2000 eur.
Sako v rozhovore pre Denník N otvorene priznal, že mnohé pracovné miesta boli v minulosti vytvárané účelovo, najmä v administratíve. „Niektorí si tu zvykli vytvárať miesta pre kamarátov, kamarátky, manželky. A my potom dumáme nad tým, čo vlastne robí niekto na pozícii ‚manažér produktu‘,“ poznamenal s iróniou.
Šéf železníc preto navrhuje zrušiť 500 až 1000 pozícií a ušetrené peniaze investovať do zvýšenia miezd zamestnancov, ktorí majú pre chod infraštruktúry skutočný význam.
Zmeny na staniciach
Jednou z konkrétnych skupín, ktorých sa zmeny dotknú, sú posunovači. Aktuálne ich v ŽSR pracuje okolo 300, no väčšina z nich má podľa Saka skončiť. Rovnako plánuje zlúčiť niektoré menšie stanice.
Keď z troch staníc administratívne urobíme jednu, tak zrazu nepotrebujeme toľko prednostov či ďalších síl,“ vysvetľuje Sako.
Prvé škrtanie už prebieha
Spolu s analytikmi z Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií už riaditeľ identifikuje oblasti s potenciálom úspor. Nedávno bolo zrušených 30 pozícií na personálnom odbore a teraz sa pozornosť sústreďuje na finančné oddelenie.
„Aj tam je priestor pre úspory. Vidíme tu nepomer napríklad medzi tým, koľko faktúr robia jednotlivé fakturantky,“ dodáva Sako.
Starnúci personál, budúcnosť v ohrození
Priemerný vek zamestnancov ŽSR dosahuje 50 rokov, pričom mnohí už prekročili dôchodkový vek. Ak sa rýchlo neprijmú systémové opatrenia, železniciam podľa riaditeľa hrozí kolaps – výpadky spojení, meškania a celkový rozklad prevádzky.
Zmeny by chcel vedenie ŽSR uskutočniť do konca roka, aby zabránilo najhoršiemu.