Nástupca Concordu sa priblížil k realite. Nadzvukové lietadlo XB-1 po prvýkrát preletelo nadzvukovou rýchlosťou

Na snímke lietadlo XB-1 od spoločnosti Boom Supersonic. Zdroj: X/INSTAGRAM /Boom Supersonic
Reklama

Po viac ako dvadsiatich rokoch od vyradenia legendárneho lietadla Concorde z prevádzky sa možno opäť vráti nadzvuková letecká doprava. Americká firma Boom Supersonic dosiahla významný úspech, keď jej demonštrátor XB-1 28. januára 2025 v kalifornskom Mojave Air & Space Port úspešne prekonal zvukovú bariéru. Ide o vôbec prvé civilné nadzvukové lietadlo vyvinuté v USA.

Za riadením sedel hlavný pilot spoločnosti Tristan „Geppetto“ Brandenburg, ktorý lietadlo vyniesol do výšky 35 290 stôp (približne 10,7 km) a dosiahol rýchlosť Mach 1,122, čo zodpovedá približne 1 207 km/h. Pre lepšiu predstavu, bežné dopravné lietadlá lietajú rýchlosťou 770 až 930 km/h, píše portál VTM.

Prvý vyrobený súkromníkom

Tento úspech je mimoriadne významný, pretože doteraz boli nadzvukové lietadlá výhradnou doménou štátnych inštitúcií a armád. „XB-1 dokazuje, že technológia nadzvukovej osobnej dopravy je konečne tu. Malá skupina talentovaných a oddaných inžinierov dokázala to, na čo predtým potrebovali vlády a miliardy dolárov,“ povedal Blake Scholl, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Boom Supersonic.

Lietadlo XB-1 od spoločnosti Boom Supersonic
Lietadlo XB-1 od spoločnosti Boom Supersonic prekonáva zvukovú bariéru Mach 1 počas testovacieho letu v utorok 28. januára 2025 nad Mohavskou púšťou v Kalifornii. Zdroj: TASR/(Boom Supersonic via AP)

Prekonaniu rýchlosti zvuku predchádzala dôkladná príprava. Od svojho prvého letu v marci 2024 absolvoval XB-1, ktorý je len tretím modelom budúceho dopravného lietadla, sériu jedenástich skúšobných letov s posádkou v postupne náročnejších podmienkach. Tím systematicky rozširoval letovú obálku od podzvukových cez transsonické až po nadzvukové rýchlosti.

Je symbolické, že k prekonaniu zvukovej bariéry došlo v tom istom vzdušnom priestore, kde Chuck Yeager v roku 1947 prvýkrát prekonal rýchlosť zvuku. Tento výkon zároveň predstavuje prvý civilný nadzvukový let s posádkou od vyradenia lietadla Concorde pred viac ako 20 rokmi a otvára cestu k návratu komerčných nadzvukových letov.

Pripravuje sa nadzvukové lietadlo Overture

XB-1 je vybavený viacerými inovatívnymi technológiami, ktoré budú použité aj v pripravovanom dopravnom lietadle Overture. Patrí medzi ne špeciálny systém rozšírenej reality na pristátie, ktorý rieši problém slabej viditeľnosti z pilotnej kabíny spôsobenej dlhým nosom a vysokým uhlom nábehu – bez potreby pohyblivého nosa, aký mal Concorde.

Takmer celá konštrukcia je vyrobená z uhlíkových kompozitov, čo zabezpečuje nízku hmotnosť a vysokú pevnosť. Zvláštnosťou sú vstupy vzduchu do motorov, ktoré spomaľujú nadzvukové prúdenie vzduchu na podzvukové rýchlosti. To umožňuje efektívnu prevádzku bežných prúdových motorov počas vzletu aj nadzvukového letu. Poznatky získané pri vývoji sa uplatnia aj pri lietadle Overture a jeho novom motore Symphony.

Pripravované lietadlo Overture je navrhnuté na prepravu 64 až 80 cestujúcich pri rýchlosti Mach 1,7, čo je približne dvojnásobok rýchlosti dnešných dopravných lietadiel. Záujem oň je veľký, spoločnosť už má 130 objednávok od American Airlines, United Airlines a Japan Airlines.

V roku 2024 dokončila výstavbu továrne v Greensboro v Severnej Karolíne, ktorá bude vyrábať až 66 lietadiel ročne. Overture je optimalizované pre rýchlosť, bezpečnosť a udržateľnosť – jeho motory budú môcť využívať až 100 % udržateľného leteckého paliva.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie