V období duchovnej prípravy na Veľkú noc pripravili Castellum, n.o. a Nitrianske biskupstvo výnimočnú výstavu v Katedrále – Bazilike sv. Emeráma. Návštevníci budú mať jedinečnú možnosť vidieť mimoriadne presnú kópiu slávneho Turínskeho plátna, ktoré je považované za jednu z najvzácnejších relikvií kresťanstva.
Originál Turínskeho plátna sa nachádza v katedrále sv. Jána Krstiteľa v Turíne a podľa tradície ide o pohrebný rubáš, do ktorého bol po ukrižovaní v roku 33 n. l. zahalený Ježiš Kristus. Prvé historické zmienky o tejto tkanine pochádzajú z 13. storočia. Počas svojej existencie viackrát menila majiteľov a prežila niekoľko požiarov, pričom najvážnejšie poškodenie utrpela v roku 1532. V roku 1460 sa stala majetkom kráľovskej rodiny Savojských, ktorá ju v roku 1983 zverila do správy Svätej stolice.
Plátno, na ktorom je zreteľná podoba mužskej postavy vysokého približne 180 cm vo veku 35 – 40 rokov, sa dlhodobo skúma z vedeckého hľadiska. Práve tieto analýzy umožnili vytvorenie presnej repliky, ktorá je vystavená v Nitre. Autorom projektu je Róbert Pospíchal, pričom na výrobe plátna pracoval medzinárodný tím odborníkov. Je to jedna z najdokonalejších kópií, aké na svete existujú. Kópia bola vytvorená tradičnou tkáčskou metódou na špeciálne upravenom stave a dosahuje rozmery 111 cm na šírku a 436 cm na dĺžku.
Originálna krv
Výroba tejto mimoriadne presnej repliky trvala až päť rokov a na jej vytvorenie bol použitý špeciálny postup, pri ktorom sa aplikovala aj skutočná krv, ktorá je skupiny AB, tak ako je aj originál plátna. Táto unikátna technika prispela k čo najvernejšiemu zachyteniu detailov, ktoré sú viditeľné na originálnom Turínskom plátne. Na dosiahnutie presnej podoby Ježišovej tváre na plátne bolo potrebné naniesť krv vo viac ako 200 vrstvách.
Tento proces zabezpečil čo najautentickejšie zachytenie detailov a vernosť originálnemu Turínskemu plátnu. Technika, ktorú odborníci použili, umožnila presnú reprodukciu odtlačku postavy a zachovanie všetkých dôležitých prvkov.
Mučiace nástroje
Návštevníci môžu vidieť aj mučiace nástroje. Ježiš bol bičovaný rímskymi vojakmi, čo bolo súčasťou jeho mučenia pred ukrižovaním. Bičovanie bolo veľmi brutálne a pozostávalo z bičov s kovovými alebo kostnými hrotmi, ktoré spôsobovali hlboké rany na tele.
Ježiša ukrižovali na kríži, pričom použili veľké železné klince, ktoré mu prebodli ruky a nohy, aby ho pripevnili na kríž. Taktiež je možné vidieť aj mince. Mince nie sú spojené s jeho mučením, ale v biblickej tradícii sú spomenuté v súvislosti so zradou, keď Judáš predal Ježiša za 30 strieborných mincí.
Originálne Turínske plátno sa vystavuje len výnimočne
V roku 2010 bolo od 10. apríla do 23. mája sprístupnené verejnosti a prišlo si ho uctiť viac ako dva milióny ľudí, vrátane pápeža Benedikta XVI. V roku 2015 bolo vystavené opäť, pričom medzi návštevníkmi bol aj pápež František, ktorý pri pohľade na plátno zdôraznil jeho symboliku v súvislosti s utrpením ľudí poznačených vojnou, násilím a stratou dôstojnosti.
Na svete je dnes 40 kópií tohto diela. Jedna z nich je vystavená pre verejnosť v Turíne, Taliansko, kde sa nachádza aj originál. Ten je však chránený a vystavuje sa len raz za 25 rokov. Po niekoľkých týždňoch sa uzatvára do špeciálneho obalu, ktorý chráni pred teplom a svetlom.
Výstava v Nitre bude pre verejnosť dostupná od 25. marca do 13. apríla 2025 v Katedrále – Bazilike sv. Emeráma a následne od 15. apríla do 31. októbra 2025 v Diecéznom múzeu na Nitrianskom hrade.
Galéria: