Po tom, čo sa o úmrtí dozvedeli až vďaka vlastnej iniciatíve, sa rozhodla rodina konať a sťažovať sa na lekárskej komore, ako aj u rezortu zdravotníctva.
Incident sa rozhodla tiež medializovať, pretože celá situácia mohla dospieť do krajne nešťastného scenára. „Keby som do nemocnice nezatelefonovala, tak by sme sa o úmrtí mamičky nedozvedeli,“ hovorí šokovaná Irena. Je zhrozená z predstavy, že by jej mamička mohla byť spopolnená bez vedomia rodiny, v rozpore s jej prianím, a uložená do spoločného mestského hrobu.
„Pohrebné služba nám oznámila, že po siedmich dňoch od úmrtia, keď sa telo zomrelého nespopolní alebo nepochová, tak zosnulého bez ďalšej konzultácie spopolní sami a vysypú do spoločného hrobu. Mamička si nepriala spopolniť, „ ozrejmila dcéra. „Ako by to teda dopadlo, keby som sama do nemocnice netelefonovala?,“ zamýšľa sa.
Nemocnica uznala pochybenie
Nemocnica svoje pochybenie uznala. „S poľutovaním musíme konštatovať, že došlo k pochybeniu v komunikácii. Je to úplne výnimočný a doposiaľ nezaznamenaný prípad, ktorého je nám veľmi ľúto,“ ozrejmila hovorkyňa nemocnice Miloslava Kučerová a dodáva, že „v mene nemocnice by sme radi vyjadrili hlboké ospravedlnenie pozostalej rodine za spôsobenú bolesť a komplikácie. Urobíme maximum pre to, aby podobná situácia v budúcnosti už nenastala.“
Nemocničný ombudsman, na ktorého sa dcéra obrátila, začal preverovanie zlyhania personálu. „Zistil, že neoznámenie úmrtia pozostalej rodine bolo spôsobené extrémnou pracovnou záťažou na urgentnom príjme nemocnice,“ uviedla hovorkyňa Kučerová s tým, že rolu tu hrala aj zmena a striedanie ošetrujúcich lekárov. „Táto súhra okolností viedla k strate informácií medzi ošetrujúcim personálom,“ dodala.
Podľa hovorkyne sa musia všetky nemocnice, ktoré spadajú pod KZ (krajskú zdravotnú spoločnosť, pozn. red.), riadiť internou smernicou pre postup pri úmrtí pacienta. Dokument detailne popisuje všetky kroky vrátane informovania pozostalých.
„V tomto konkrétnom prípade, bohužiaľ, došlo k porušeniu tejto smernice. Primárka urgentného príjmu sa za vzniknuté pochybenia už rodine ospravedlnila. Prípad bude prerokovaný riaditeľom nemocnice na primárskej porade, aby sa zabezpečilo, že sa podobná situácia v budúcnosti už nebude opakovať,“ doplnila.
Aj napriek existujúcej internej smernici bude na základe tohto prípadu podrobne analyzovaný celý proces komunikácie s rodinami zosnulých pacientov.
„Prioritou je posilniť dodržiavanie existujúcich smerníc a prípadne zvážiť ďalšie školenia personálu, aby sa minimalizovalo riziko opakovania podobných situácií v budúcnosti. Cieľom, samozrejme, je zabezpečiť, aby informácie o úmrtí pacienta boli vždy bezodkladne a citlivo oznámené rodine,“ uzavrela hovorkyňa.