Dnes si bez nich nevieme predstaviť bežné fungovanie domácnosti. No počas druhej svetovej vojny sa viaceré svetoznáme spoločnosti ocitli v úplne inej úlohe. Namiesto hygienických potrieb, cereálií či nápojov pomáhali frontovým líniám, zásobovali armádu a neraz prešli kompletnou premenou výroby. Zrodili sa tak príbehy, ktoré prekvapia nejedného milovníka histórie aj fanúšika známych značiek. Portál O peniazoch prináša štyri fascinujúce príbehy o tom, ako vojna formovala dnešné ikony spotrebiteľského sveta.
Procter & Gamble: Hygiena bokom, nastupuje vojnový priemysel
Dnes ich poznáme vďaka plienkam Pampers, žiletkám Gillette či pracím prostriedkom Ariel. No počas vojny spoločnosť Procter & Gamble podporovala vojenské úsilie úplne inak – dodávala glycerín, nevyhnutný komponent pri výrobe trhavín.
Americká vláda zriadila počas vojny závod Gulf Ordnance Plant v Mississippi, kam P&G pravidelne dodával svoj cenný produkt. Tento závod fungoval v rokoch 1942 – 1945 a zamestnával viac než 10 000 ľudí. Po skončení konfliktu sa firma vrátila k civilnému sortimentu, no jej prínos pre vojenský priemysel zostal nezmazateľný.
Fanta: Nápad z núdze počas nacistickej izolácie
Obľúbený ovocný nápoj Fanta má svoje korene v temných časoch. Vznikol v roku 1941 v nacistickom Nemecku, keď sa kvôli obchodnému embargu Spojencov stala výroba klasickej Coca-Coly nemožná.
Max Keith, vtedajší riaditeľ nemeckej pobočky Coca-Cola, hľadal riešenie – a našiel ho. Nový nápoj sa vyrábal len z domácich surovín, ako sú cukrová repa, srvátka a jablkové výlisky. Názov Fanta vznikol pri brainstormingovej porade, kde zaznelo slovo „Fantasie“ – predstavivosť. Po vojne prešla Fanta rebrandingom a v 50. rokoch sa z nej stal globálny fenomén.
Kellogg’s: Cereálie nahradili dávky pre vojakov
Značka Kellogg’s, ktorú dnes spájame s raňajkovými cereáliami, bola počas vojny súčasťou potravinového zásobovania armády. Spoločnosť vyrábala tzv. K-Rations – špeciálne balíčky jedla pre vojakov v teréne.
Tieto dávky obsahovali všetko, čo vojaci potrebovali na prežitie počas dňa – raňajky, obed aj večeru – a boli určené hlavne pre mobilné jednotky. Zamestnanci Kellogg’s počas vojny vyrobili milióny takýchto balíčkov, ktoré pomáhali udržať bojový morál vojakov na frontoch po celom svete.
Mars: M&M’s – čokoláda, ktorá sa netopí
Farebné cukríky M&M’s sú dnes legendou. No len málokto vie, že boli pôvodne vytvorené pre americkú armádu. Ich unikátna tvrdá cukrová škrupina chránila čokoládu pred teplom – ideálne riešenie pre bojové podmienky.
Forrest E. Mars st. vymyslel cukríky v roku 1941 a spočiatku boli balené v kartónových tubách. Vzhľadom na prísne obmedzenia v dodávkach cukru boli M&M’s určené výlučne pre armádu a v roku 1942 sa stali súčasťou vojenských dávok. Až po skončení vojny si ich mohla dopriať aj široká verejnosť. Masovou záležitosťou sa stali až v 50. rokoch.
Vojna ako štartovacia plošina veľkých značiek
Druhá svetová vojna nebola len o zbraniach a bojoch. Bola aj o vynaliezavosti, prežití a adaptácii. Viaceré dnešné spotrebiteľské giganty ukázali, že dokážu reagovať na extrémne podmienky – a niektoré z ich inovácií prežili dodnes. Stačí sa pozrieť do špajze alebo kúpeľne – možno práve tam nájdeš produkt s vojnovým pôvodom.