Nevidia istoty ani finančnú budúcnosť. Generácia Z v zúfalstve utráca za luxus

Ilustračná snímka. Zdroj: FREEPIK/marymarkevich
Reklama

Ľudia patriaci do generácie Z neveria, že si niekedy v živote budú môcť kúpiť dom alebo zaobstarať deti alebo nasporiť na dôchodok. Svoje peniaze tak utrácajú za radosti, ktoré prinášajú okamžité uspokojenie.

24-ročná Nia Holland utratila 2 500 dolárov ( približne 2 300 eur) za vintage kabelku Chanel, čím vyčerpala svoje úspory. Privyrábala si počas postgraduálneho štúdia. To, že svoje peniaze mohla minúť aj lepšie, si uvedomovala. Kúpa luxusnej kabelky z jahňacej kože s 24-karátovou retiazkou jej ale zlepšila náladu. Vyjadrila sa, že ekonomika vo svete nestojí za nič a je jednoduchšie utrácať peniaze za veci, ktoré vám prinesú okamžité uspokojenie.

Keď sa ľudia ocitnú v ekonomicky neistej situácii, obvykle začnú obmedzovať výdavky. Mladšie generácie ale stále častejšie robia pravý opak, pretože si myslia, že ich finančná budúcnosť je odsúdená na zánik, nech sa deje, čo sa deje. Dosiahnutie veľkých finančných cieľov im totiž komplikujú vyššie dlhy za študentské pôžičky, vyššie životné náklady a zmeny na trhu práce.

Finančná poradkyňa Courtney Alev dodala, že týmto spôsobom sa síce dá so situáciou vyrovnať, avšak nie je to najzdravšie.

Na pocity vplývala aj pandemická situácia

Profesor ekonómie Stephen Wu z Hamilton College v štáte New York publikoval v roku 2004 štúdiu, kde uvádza, že tí, ktorí majú pocit, že v ich finančnom úspechu hrajú významnú úlohu šťastie a ďalšie vonkajšie faktory, menej často sporia. Tvrdí, že pocity fatalizmu sa stali oveľa častejšími v posledných rokoch, najmä po pandémii.

Podobný prípad je tiež 26-ročný Adrian Siega. Nedávno minul posledné úspory, aby si kúpil napodobeninu kabelky Burberry, ktorá sa objavila v populárnom seriáli HBO Boj o moc.

Siega sa presťahoval z Filipín do New Yorku s cieľom dostať sa na vysokú školu, nájsť si prácu a kúpiť si dom. Neskôr cítil, že sa mu sny o vlastnom bývaní vzďaľujú. Stále však dúfa, že tento rok konečne nastúpi na vysokú školu.

27-ročná Mária, ktorá vytvára obsah zameraný na finančné vzdelávanie pre generáciu Z na platforme TikTok, hovorí, že nákladné nákupy sa môžu javiť ako chyba, ale ak sa človek vzdal sna o úspešnom živote na predmestí, nemusí to byť pravda. V svojom príspevku na sociálnej sieti hovorí, že keď starší ľudia nechápu, ako si mladí ľudia môžu dovoliť veci, ktoré si oni sami nikdy nekúpia, je to podľa nej preto, že si jednoducho nič iné dovoliť nemôžu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia