S rastúcim záujmom o samoobslužné Z-boxy, Slovensko čelí revolúcii v doručovaní zásielok. Zatiaľ čo niektorí zákazníci vítajú pohodlnosť a efektivitu tohto nového systému, iní si sťažujú na vizuálny smog a stratu tradičných kamenných výdajných miest. Ako sa zmení doručovanie v nasledujúcich rokoch a čo to znamená pre Slovákov?
Z-Boxy sú na vzostupe
Samoobslužné boxy sa rýchlo stávajú súčasťou slovenských sídlisk a miest, pričom doručovacie spoločnosti ich považujú za kľúčovú súčasť svojej budúcnosti. Firmy ako Packeta a DPD plánujú výrazné rozšírenie tejto siete, aby pokryli rastúci dopyt po flexibilnom doručovaní, ktoré sa prispôsobí potrebám moderných zákazníkov. Informuje o tom denník pravda.sk.
Zmiznú kamenné výdajné miesta?
Kým v Česku došlo k zrušeniu desiatok kamenných výdajných miest, na Slovensku stále prebieha optimalizácia siete. Doručovacie spoločnosti, ako Packeta, preferujú koncentráciu na výdajné miesta v rušných lokalitách, no niektorí zákazníci sa cítia nepríjemne, keď sa musia vyrovnať s uzavretím obľúbených predajní.
Reakcie zákazníkov
„Mala som dve predajne po ceste do práce, najprv som sa zastavila v jednej, povedali mi, že mi balíček už nezoberú, to isté sa stalo aj v druhej. Keďže išlo o zásielku, ktorá sa nedala podať cez box. Musela som cestovať ďalej. Tam – teda v tretej mi už zásielku zobrali a povedali, že už budú len dočasne poskytovať túto službu,” uviedla čitateľka pre denník.
S rovnakým problémom sa stretol aj ďalší zákazník z Bratislavy. Keď sa pokúsil odovzdať balík, dozvedel sa, že predajňa už túto službu neponúka. „Mal som rád, keď som mohol balíček len podať, nemusel som nič tlačiť a ani si sťahovať aplikácie navyše,” poznamenal.
Prečo sú Z-boxy riešením?
„Na Slovensku dochádza k ukončovaniu spolupráce s niektorými, menej využívanými výdajnými miestami, patrí to však k dlhodobej a kontinuálnej optimalizácii celej našej siete (výdajných miest a Z-BOXOv),” uviedol manažér výdajných miest a Z-Boxov Packeta, Matúš Baus.
Česká Zásilkovna a slovenská Packeta síce patria pod jednu logistickú skupinu – Packeta Group – no fungujú ako samostatné spoločnosti, ktoré sa riadia podmienkami konkrétnych trhov. Každá z nich upravuje svoju stratégiu podľa špecifických požiadaviek zákazníkov a konkurenčného prostredia v danej krajine.
Ako uviedol Matúš Baus, manažér siete výdajných miest a Z-BOXov spoločnosti Packeta, do konca roka chcú zúžiť spoluprácu na približne 850 výdajných miest, pričom nové budú pribúdať výhradne v lokalitách s vysokým dopytom. Strategickým cieľom je zamerať sa len na frekventované oblasti, kde sú služby najviac využívané. V týchto miestach sa buď rozširujú existujúce kapacity, prípadne sa budujú nové Z-BOXy alebo výdajné miesta. Naopak, v menej atraktívnych lokalitách s nižšou vyťaženosťou spoločnosť optimalizuje siete alebo ukončuje spoluprácu s neefektívnymi partnermi.
Podľa Bausa však Packeta v prípade zrušenia výdajného miesta zákazníkom vždy ponúka náhradné riešenie, najčastejšie v podobe blízkeho Z-BOXu alebo iného partnerského výdajného bodu. Naďalej ostáva dostupná aj možnosť doručenia priamo na adresu.
Mnohé mestá čelia otázke vizuálneho smogu spôsobeného množstvom Z-boxov. Kritici tvrdia, že ich nárast znepríjemňuje verejný priestor. Doručovacie spoločnosti však tento trend nevidia ako problém, ale ako nevyhnutný krok v rámci efektívnej logistiky a ekologického doručovania.
Spoločnosť Packeta zdôrazňuje, že budúcnosť vidí v doručovaní mimo domova, nielen do boxov, ale aj do výdajných miest, ktoré sú výhodné napríklad pri objemnejších zásielkach a pri potrebe flexibilne riešiť kapacitu.
Denne Packeta spracuje približne 350-tisíc balíkov a do konca roka plánuje tento počet navýšiť až na 410-tisíc. Významné investície smeruje práve do rozšírenia siete Z-BOXov – počet schránok by mal narásť zo 158-tisíc na 210-tisíc. Približne 20-tisíc z nich vznikne úpravou existujúcich boxov na menšie rozmery XS. Firma zároveň tvrdí, že ich sieť je v súčasnosti deväťkrát väčšia ako u najbližšej konkurencie.
Záujem o doručovanie do Z-BOXov neustále rastie – podľa Packety by ich až 70 % zákazníkov uprednostnilo pred doručením domov, ak by im v tom nebránili faktory ako nevhodné rozmery balíkov alebo ich citlivosť na teplotu. Od rozšírenia siete boxov stúpol počet zásielok doručovaných týmto spôsobom medziročne o viac než 100 %.
Na rozdiel od Packety iné kuriérske spoločnosti v súčasnosti redukciu výdajných či podacích miest neplánujú. Slovak Parcel Service sa naopak zameriava na rozširovanie siete Balíkovo, vrátane obchodných prevádzok i samoobslužných boxov, bez plánovaných zmien. Rovnako reagovala aj spoločnosť DPD, ktorá uviedla, že žiadne redukcie výdajných bodov v kamenných prevádzkach neplánuje.
Z-boxy nie sú len o pohodlnosti pre zákazníkov, ale aj o ekologických výhodách. Znížením počtu neúspešných pokusov o doručenie a potreby prepravy sa znižuje uhlíková stopa. Firmy ako DPD a Slovak Parcel Service považujú tento model za ekologickejší a lacnejší spôsob doručovania v porovnaní s tradičnými metódami.