Katastrofa ponorky Titan, pri ktorej zomrelo päť ľudí počas výpravy k vraku Titaniku, šokovala svet. Nové teórie však naznačujú, že za touto tragédiou nemuselo stáť žiadne veľké technické zlyhanie, ale obyčajné lepidlo, ktoré nebolo vhodné pre použitie v morskej vode. Tento nenápadný detail mohol spustiť reťazec udalostí, ktorý napokon viedol k zničujúcej implózii.
Dva roky po osudnej havárii prichádza nový pohľad na príčinu zlyhania experimentálnej ponorky Titan. Podľa zistení expertov sa medzi titánovým rámom a uhlíkovými časťami trupu použilo lepidlo Loctite EA 9394 Aero, teda produkt určený pre letecký priemysel, nie pre extrémne prostredie oceánu.
Nesprávne lepidlo v hlavnej úlohe?
Jeho elektrochemické vlastnosti mohli vytvoriť ideálne podmienky na koróziu spojov. Namiesto bezpečného spojenia tak vznikol slabý bod, ktorý mohol zapríčiniť katastrofu, píše Daily Mail.
Materiálový expert Christian Stone zo Spojeného kráľovstva upozornil, že v oceáne mohla kombinácia kovov a nevhodného tmelu vytvoriť galvanický článok – teda akési elektrické napätie medzi rôznymi materiálmi. To spôsobilo neviditeľnú koróziu, ktorá oslabila štruktúru. Navyše sa ukázalo, že tesne pred ponorom technici z povrchu obrúsili „nevzhľadný“ tmel. Tento zásah mohol ešte viac narušiť už aj tak rizikový spoj.
„Keď spojíte dva rôzne kovy a ponoríte ich do vodivého prostredia, ako je morská voda, vznikne galvanický článok. Jedna strana koroduje a vytvára kyselinu, druhá je naopak chránená a vzniká tam zásadité prostredie,“ vysvetlil vedec.
Deň pred osudnou plavbou bola do denníka údržby plavidla zaznamenaná zmienka o „nevzhľadnom“ tmelu na spoji karbónového trupu a titánového rámu. Technici ho vraj brúsili, aby vytvorili hladký povrch. Podľa odborníka tým však mohli ešte viac poškodiť. „Použitie vibračných nástrojov na krehké materiály, ako je epoxid, môže negatívne ovplyvniť ich odolnosť voči namáhaniu v extrémnych podmienkach,“ uviedol Stone.
Katastrofa sa odohrala v hĺbke približne 3 800 metrov neďaleko vraku Titanicu.
„Odporúčal by som použiť výplňový materiál, ktorý je inertný a nevedie elektrinu,“ dodal Stone v odpovedi na otázku, ako by postupoval on.
Spoje zlyhali, testy chýbali
Vyšetrovanie Národného úradu pre bezpečnosť dopravy v USA (NTSB) potvrdilo, že značná časť lepidla sa už pred implóziou odtrhla. Zachoval sa len malý deväťcentimetrový úsek. Odborníci tvrdia, že nešlo o jedinú chybu, ale skôr o nebezpečnú kombináciu: technické nedostatky, slabé testovanie a ignorovanie bezpečnostných štandardov.
Bez certifikátu a bez zábran
Ako informuje denník Mirror, Titan bol podľa odborníkov experimentálny stroj, ktorý sa zámerne vyhol oficiálnej certifikácii bezpečnostných autorít. Jeho tvorca, Stockton Rush, považoval takéto procesy za brzdu inovácií.
„Certifikačné procesy vás nútia držať sa osvedčeného a bránia pokroku,“ vyhlásil Rush.
Napriek opakovaným výhradám zo strany odborníkov pokračoval v misii s plavidlom, ktoré nebolo riadne otestované na dlhodobý pobyt vo veľkých hĺbkach.
Úspešné misie zakryli riziká
V rokoch 2021 a 2022 Titan úspešne dosiahol dno Atlantiku. Tieto misie však vytvorili klamlivý dojem spoľahlivosti, uvádza Business Insider.
Odborníci upozorňovali na rizikový materiálový mix – kombináciu uhlíkových vlákien a titánu –, ktorý sa v extrémnych podmienkach správa nepredvídateľne. Napriek tomu sa konštruktéri rozhodli túto kombináciu použiť.
Uhlíkové vlákna sú pevné, no zradné pri opakovanom použití
Hoci uhlíkové vlákna ponúkajú nízku hmotnosť a vysokú pevnosť, pod opakovaným tlakom môžu v ich štruktúre vznikať mikrotrhliny. Tie sa neskôr menia na vážne poškodenia, ktoré nie sú voľným okom viditeľné. Testy, ktoré Rush absolvoval, už v minulosti preukázali túto slabinu – no nezabránili jej ignorovaniu pri finálnom návrhu.