Zo zákona vyplýva, že z pohybov na takomto účte platiteľ, čiže banka, transakčnú daň nezrazí. Zákonodarca predpokladal, že v rámci tohto účtu nebudú realizované iné platby daňového subjektu.
„Je preto daňový subjekt povinný mať dva účty? Jeden na platby nepodliehajúce dani, druhý pre ostatné platby?“ pýta sa Galandová.
Ide len o časť problémov
SKDP považuje za problém aj absenciu korekčného mechanizmu v prípadoch, keď platiteľ dane nebude vopred vedieť, že transakcia, ktorú daňový subjekt realizuje, nie je predmetom dane.
„Zákon má tiež exteritoriálne účinky, to znamená, že sa môže vzťahovať aj na operácie zahraničných subjektov, ktoré so Slovenskom vôbec nesúvisia,“ doplnila Galandová.
Ide podľa nej len o časť problémov a nejasností, ktoré daňoví poradcovia združení v komore identifikovali pri detailnej analýze novej legislatívy. Ďalšia úprava transakčnej dane, ktorá sa začne vyberať od apríla, je pre odstránenie týchto nedostatkov podľa SKDP nevyhnutná.
Nemôžu klientom pomôcť
A nejasnosti okolo uplatňovania transakčnej dane pociťujú samotné bankové inštitúcie, ktorých telefónne linky doslova horia pod náporom klientov. Keďže mnoho povinností k novej dani pripadlo na banky, podnikatelia sa obracajú so svojimi nejasnosťami práve na ne.
Bankoví poradcovia ale na mnohé otázky nemôžu odpovedať, pretože im to nedovoľuje zákon. „Nemôžeme totiž poskytovať daňové poradenstvo,“ upozorňuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
S daňovými otázkami sa musia podnikatelia obrátiť na daňových poradcov či finančnú správu. To, že nejasnosti okolo transakčnej dane spôsobujú podnikateľom problémy, ukazujú podľa hovorkyne aj dáta Slovenskej sporiteľne.
Očakávajú vyšší nápor
Volajúcich sú denne stovky a ich počet v poslednom období stúpol o viac ako 100 %. „Trvá to už takmer dva týždne a do konca marca neočakávame zlepšenie, skôr vyšší nápor volajúcich, keďže väčšina otázok sa týka práve transakčnej dane a podnikateľských účtov,“ obáva sa Cesnaková.
V dôsledku toho sa výrazne predlžuje aj čakanie na spojenie. Odpovede na otázky týkajúce sa transakčnej dane, na ktoré môže banka odpovedať, zverejnila podľa hovorkyne aj na svojej internetovej stránke.
Banky museli svoje systémy prispôsobiť novej legislatíve a očakávajú, že transakčná daň môže spôsobiť presun finančných operácií do zahraničia alebo zvýšenie hotovostných platieb. Tento trend sa potvrdil napríklad v Maďarsku, kde podobný systém už funguje.