Prísnejšie emisné limity v Európskej únii môžu spôsobiť výrazné zdražovanie nových áut, pričom niektoré modely môžu úplne zmiznúť z trhu. Výrobcovia vozidiel upozorňujú na rastúce pokuty za nadmerné emisie oxidu uhličitého (CO₂), ktoré môžu dosahovať stovky miliónov eur ročne.
Ak automobilky nebudú schopné splniť nové normy, výsledkom môže byť prenesenie týchto nákladov na zákazníkov. Píše o tom Techbyte.
Pokuty za prekročenie limitov CO₂
Od januára 2025 platí v EÚ emisný strop 93,5 gramu CO₂ na kilometer, pričom doterajšie úľavy na hmotnosť vozidiel už neplatia. To znamená, že aj väčšie autá, ako SUV či rodinné modely, musia spĺňať rovnaké kritériá ako menšie vozidlá. Automobilky, ktoré prekročia povolené hodnoty, budú musieť platiť 95 eur za každý gram CO₂ nad limit za každé predané vozidlo.
Výsledkom môže byť zdraženie vozidiel o stovky až tisíce eur, keďže výrobcovia budú musieť kompenzovať vysoké pokuty alebo investovať do technológií na zníženie emisií.
Elektromobily nepomáhajú tak, ako sa čakalo
Očakávalo sa, že elektromobily pomôžu automobilkám splniť emisné normy, avšak ich predaj v Európe zaostáva. Štátne dotácie sa znižujú a záujem spotrebiteľov stagnuje, čo výrobcov dostáva do ťažkej situácie. Na jednej strane majú povinnosť znižovať emisie, na druhej strane však čelia nízkemu dopytu po ekologických modeloch.
Riešenia, ktoré nie sú ideálne
Automobilky majú len niekoľko možností, ako sa vyhnúť miliardovým sankciám:
- Zníženie produkcie spaľovacích áut, čo by však viedlo k prepúšťaniu a nevyužitým výrobným kapacitám.
- Umelé znižovanie cien elektromobilov, čím by sa minimalizovali emisie, ale zároveň by firmy generovali straty.
- Nákup emisných kreditov od konkurentov, ktorí majú čisto elektrické portfólio, čo je však extrémne drahé.
Situácia sa ešte viac skomplikuje
Od roku 2026 vstúpi do platnosti nová norma Euro 6e-bis, ktorá ešte sprísni emisné testy, najmä pre plug-in hybridy. Vyššie merané hodnoty CO₂ môžu spôsobiť, že automobilky nebudú schopné splniť normy a pokuty sa ešte zvýšia.
Čo to znamená pre vodičov?
Najviditeľnejším dôsledkom bude zdraženie nových áut, najmä cenovo dostupných modelov. Spotrebitelia s nižším rozpočtom budú odkázaní na trh ojazdených vozidiel, kde však bude ťažšie nájsť moderné a ekologické autá.
Luca de Meo, prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov, varuje, že automobilky môžu do roku 2025 prísť o investície v hodnote až 16 miliárd eur. Tieto financie by mohli byť použité na inovácie či rozšírenie nabíjacej infraštruktúry, no namiesto toho sa míňajú na pokuty a kompenzácie.
Ak EÚ nenájde flexibilnejší prístup k regulácii emisií, automobilový priemysel môže stratiť konkurencieschopnosť voči výrobcom z Ázie či Ameriky. Bez ústupkov budú ceny áut ďalej rásť a ekologickejšie modely zostanú pre bežných vodičov nedostupné.