Najnovší volebný model agentúry NMS Market Research Slovakia ukazuje výrazné rozdiely medzi výsledkami z jesenných volieb 2023 a dnešnou situáciou na prelome novembra a decembra. Koalícia oslabuje, zatiaľ čo Progresívne Slovensko si drží prvenstvo.
Keby sa voľby konali teraz, najvyššiu podporu by získalo Progresívne Slovensko – 22,6 percenta. Ide o mierny pokles oproti novembru, no stále sa pohybuje na úrovniach, ktoré malo na jar 2025. Druhá priečka patrí strane Smer SD s 18,3 percentami, pričom jej podpora medzimesačne narástla.
Nasleduje Republika s 11,9 percenta, ktorá zaznamenala drobný úbytok. Na štvrtom mieste by skončilo hnutie Slovensko so 7,6 percenta, čo znamená mierny pokles. Hlas SD pokračuje v strate priazne voličov – aktuálne by ho podporilo 6,5 percenta. Spolu so Slobodou a Solidaritou, ktorá má 6,3 percenta, tvoria dvojicu strán s veľmi podobnou úrovňou podpory. Demokrati sa prvý raz priblížili k hranici šiestich percent a KDH ju opäť tesne prekračuje.
| Subjekt | Preferencie |
|---|---|
| PS | 22,6% |
| Smer-SD | 18,3% |
| Republika | 11,9% |
| Hnutie Slovensko | 7,6% |
| Hlas-SD | 6,5% |
| SaS | 6,3% |
| Demokrati | 5,9% |
| KDH | 5,3% |
| Sme rodina | 3,9% |
| Aliancia | 3,7% |
| SNS | 2,2% |
Pod hranicou vstupu do parlamentu sa nachádza Sme rodina (3,9 percenta) a Maďarská aliancia (3,7 percenta). SNS už dlhodobo oslabuje a v decembrovom modeli získava iba 2,2 percenta. Deklarovaná volebná účasť klesla na 60,2 percenta.
Mimoriadne podobný výsledok Hlasu a SaS
Podľa politického analytika Mikuláša Hanesa sú Hlas SD a SaS zaujímavé tým, že ich dlhodobo oddeľuje iba niekoľko desatín percentuálneho bodu a zároveň obe strany prešli po voľbách výmenou lídra. Hanes pripomína, že SaS si síce udržala len približne polovicu svojich pôvodných voličov, no stratám dokázala čeliť tým, že oslovila ľudí od iných strán a dlhšie sa drží nad 6 percentami.

Hlas SD podľa neho vymenil predsedu o desať týždňov neskôr než SaS – po zvolení Petra Pellegriniho za prezidenta sa vedenia ujal Matúš Šutaj Eštok. Podľa analytika však riadenie vládnej strany prináša oveľa väčší tlak než pôsobenie v opozícii. Okrem toho pripomína, že Robert Fico má tendenciu postupne zatláčať koaličných partnerov do úzadia. Hlas SD sa podľa tohto hodnotenia pod novým vedením stal tvrdším a menej kompromisným subjektom, čo sa odrazilo aj na skladbe jeho elektorátu.
Hanes pripomína, že v roku 2023 Hlas zhromaždil bývalých voličov OĽaNO, Sme rodina i Smeru. Podľa aktuálnych dát však veľká časť týchto skupín Hlas postupne opustila. Analytik uvádza, že problémom je to, že strana už takmer dvoch rokov nedokáže nahrádzať odchádzajúcich voličov novými a spolu so SNS má najväčšie straty spomedzi všetkých koaličných subjektov.
PS si voličov drží najlepšie
Progresívne Slovensko podľa analýzy dokázalo udržať zhruba tri štvrtiny svojich voličov z volieb 2023 a ďalších získalo od SaS, Demokratov, Slovenska a Hlasu. Najviac pôvodných podporovateľov PS smerovalo práve k SaS, Demokratom a hnutiu Slovensko. Smer SD si udržal približne dve tretiny svojich voličov a prišiel najmä o podporu k Republike a medzi nerozhodnutých. Časť strát však doplnil voličmi, ktorí kedysi podporovali Hlas či SNS.

Hlas SD si podľa dát udržal iba tretinu svojho pôvodného elektorátu. Časť jeho sklamaných voličov prešla k Smeru, mnohí sa ocitli medzi nerozhodnutými a ďalší prešli k PS alebo k Republike. Strane sa nepodarilo prilákať nových podporovateľov. OĽaNO (po premenovaní) si uchovalo takmer polovicu pôvodných voličov, pričom jeho nespokojní podporovatelia smerujú do opozície – najmä k PS. Hnutie Slovensko oslovuje sklamaných voličov prakticky všetkých strán.
KDH si ponechalo dve tretiny elektorátu, no časť jeho voličov sa stala nerozhodnutými. Strana vie osloviť aj niekdajších voličov SNS, Hlasu či OĽaNO. SaS si po zmene predsedu ponechala necelú polovicu svojich pôvodných priaznivcov. Mnohí z nich odišli k PS a Demokratom, časť je nerozhodnutá. Strana však získava nových voličov od PS, hnutia Slovensko aj od menších subjektov.
Hnutie Republika si drží viac než deväť desatín svojho pôvodného elektorátu a naberá nových ľudí najmä z radov sklamaných podporovateľov Smeru, Hlasu a SNS.
Prieskum agentúra uskutočnila na vlastné náklady. Realizoval sa online od 28. novembra do 2. decembra 2025 na vzorke 1006 respondentov starších ako 18 rokov.

