Novootvorený úsek rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou sa stal pre nákladných dopravcov prakticky okamžite preferovanou voľbou. Už v priebehu niekoľkých týždňov od spustenia premávky sa naň presmerovala takmer celá ťažká nákladná doprava, ktorá dovtedy využívala paralelnú cestu nižšej kategórie.
Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa tým potvrdil význam investície nielen z pohľadu plynulosti dopravy, ale aj bezpečnosti a komfortu vodičov. Informuje o tom portál O peniazoch.
Diaľničiari sprístupnili nový úsek R2 v novembri, pričom ide o trasu, ktorá prirodzene nadväzuje na existujúce cestné ťahy z oboch smerov. Vďaka tomu sa dopravné toky presmerovali bez potreby zložitých obchádzok či dočasných riešení. Národná diaľničná spoločnosť už krátko po otvorení zaznamenala výrazný pokles počtu kamiónov na ceste I/16, s ktorou je rýchlostná cesta vedená súbežne.
Výrazný úbytok kamiónov na starej ceste
Podľa aktuálnych údajov jazdí po pôvodnej komunikácii denne o približne 1700 ťažkých nákladných vozidiel menej než pred sprejazdnením úseku Kriváň – Mýtna. Tento presun má citeľný vplyv nielen na plynulosť premávky, ale aj na zníženie hluku a zvýšenie bezpečnosti v obciach a na úsekoch, ktoré boli dlhodobo zaťažené tranzitnou dopravou.

Dáta potvrdzujú rýchle prijatie novej infraštruktúry
Merania z mýtneho systému hovoria jasne. „Dáta z mýtneho systému ukazujú veľmi priaznivý vývoj, počet nákladných vozidiel, ktoré prešli na novú rýchlostnú cestu, je až na úrovni 94 %. Rovnaké údaje sme zaznamenali aj po otvorení predošlého úseku medzi Mýtnou a Lovinobaňou,“ uviedol riaditeľ úseku spoplatnenia a IT NDS Peter Braška. Podľa NDS tak nový úsek potvrdil trend, že kvalitná infraštruktúra prirodzene priťahuje tranzitnú dopravu.
Komfort, úspora a bezpečnosť
Rýchlostná cesta prináša pre vodičov kamiónov citeľne lepšie jazdné podmienky než cesta nižšej triedy. „Plynulá a rýchlejšia jazda znamená výrazne vyšší komfort i bezpečie pre šoférov nákladných vozidiel,“ zdôrazňuje mediálna komunikácia NDS. Ako dopĺňa Peter Braška, výhody nejdú len na úkor pohodlia: „Nejde pritom iba o pohodlie. Plynulá jazda šetrí šoférom nákladných vozidiel čas, pohonné látky a zároveň je aj výrazne bezpečnejšia.“

Technická dominanta južného ťahu
Úsek R2 Kriváň – Mýtna bol odovzdaný do prevádzky 20. novembra 2025 a patrí medzi technicky najvýraznejšie cestné stavby na Slovensku. Jeho dominantou je estakáda s dĺžkou 4 374 metrov, ktorá je najdlhšia v krajine. Konštrukcia je rozdelená na osem dilatačných celkov a realizovala sa kombináciou troch stavebných technológií – na výsuvnej skruži, letmou betonážou a postupným výsuvom nosnej konštrukcie.
Celková dĺžka nového úseku presahuje deväť kilometrov a jeho význam ďaleko presahuje regionálny rámec. Rýchlostná cesta je dôležitou súčasťou južného ťahu Slovenska a zároveň príkladom projektu, ktorý už krátko po otvorení preukázal svoj praktický prínos v každodennej doprave. Aj preto sa R2 Kriváň – Mýtna zaradila medzi najsledovanejšie a najzaujímavejšie cestné stavby posledných rokov.

