Súkromné základné školy čelia hrozbe výrazného obmedzenia svojej činnosti. Ministerstvo školstva pripravuje legislatívnu zmenu, ktorá by mohla zásadne ovplyvniť ich finančnú stabilitu. Podľa navrhovaného modelu by mali prísť o časť štátnych príspevkov, čo v praxi môže ohroziť ich ďalšie fungovanie.
Rezort tvrdí, že cieľom je spravodlivejšie nastavenie podmienok pre všetky školy. Neštátne zariadenia však varujú, že zmeny by mohli byť pre mnohé z nich existenčne ohrozujúce. Na týchto školách pritom študuje takmer 100-tisíc žiakov, pripomínajú tvnoviny.sk.
Príkladom takejto školy je Cirkevná základná škola Narnia v Bratislave, ktorú navštevuje približne 650 detí. Odlišuje sa od bežných štátnych škôl najmä tým, že zamestnáva rozšírený tím odborníkov, medzi ktorými sú psychológovia, špeciálni pedagógovia či asistenti učiteľov. Zameriava sa na inkluzívne vzdelávanie detí z rôznych sociálnych a kultúrnych prostredí, pričom kladie dôraz na inovatívne pedagogické prístupy.

Navrhovaná reforma počíta so zavedením nového pojmu verejný poskytovateľ výchovy a vzdelávania. Tento štatút by získali len tie školy, ktoré prijímajú deti z miestneho školského obvodu a nevyberajú školné. Ostatné, ktoré si školné ponechajú, by prišli o časť štátneho financovania. Podľa aktuálneho návrhu by išlo o zníženie príspevku zo štátu o pätinu, čo by pre školu ako Narnia predstavovalo stratu približne 600 eur na každého žiaka.
Minister školstva argumentuje, že plný normatív zostane zachovaný pre tie školy, ktoré sa vzdajú výberu školného. Pokiaľ si však chcú zachovať možnosť selektívneho prijímania žiakov, poskytovať nadštandardné služby alebo si nastavovať vlastné pravidlá, štát im bude prispievať menej.
Budú musieť zdražovať
V dôsledku týchto zmien by mohli byť školy nútené zvýšiť výšku školného, čo by mohlo spôsobiť odchod niektorých žiakov a zníženie diverzity v školských kolektívoch. Zástupcovia súkromného sektora tieto úpravy považujú za neprijateľné. Upozorňujú, že štát im dlhodobo nepokrýva náklady spojené s prevádzkou, ako sú nájmy či investície do infraštruktúry. Navyše, navrhovaná úprava podľa nich porušuje dlhodobo zaužívané pravidlá, ktoré fungovali tri desaťročia.

Podľa odborníkov z rezortu školstva je cieľom zákona zabezpečiť rovnosť podmienok pre všetky školy. Rodičia, ktorí chcú pre svoje deti nadštandardné služby, by si ich podľa tejto filozofie mali financovať sami. Zároveň má byť nová legislatíva nástrojom na otvorenie neštátnych škôl aj pre deti, ktoré doteraz nemali možnosť ich navštevovať.
V nesprávnom čase
Kritiku si vyslúžilo aj samotné načasovanie návrhu. Keďže prichádza na konci školského roka, viaceré rodiny majú už rozpočty naplánované a zmeny by ich mohli výrazne zasiahnuť. Pre rodiny s viacerými deťmi môže byť nová finančná situácia dôvodom, prečo budú musieť školu opustiť, čo môže negatívne ovplyvniť rozmanitosť kolektívov.
Asociácia súkromných škôl a školských zariadení preto požaduje, aby bol návrh stiahnutý z legislatívneho procesu a aby sa o ňom viedla široká odborná i verejná diskusia. Pokiaľ ich výzvy nebudú vypočuté, predstavitelia neštátnych škôl avizujú, že plánujú podať hromadné pripomienky a obrátiť sa aj na medzinárodné inštitúcie.