Ak patríte medzi milióny Európanov, ktorí radi a často objednávajú lacné drobnosti z čínskych e-shopov ako AliExpress, TEMU či Shein, zbystrite pozornosť. Európska únia pripravuje opatrenie, ktoré by mohlo výrazne ovplyvniť ceny aj tých najlacnejších produktov.
Hoci ešte nie je definitívne schválené, návrh eurokomisie počíta so zavedením jednotného poplatku vo výške 2 eur za každú malú zásielku, ktorá smeruje priamo k spotrebiteľovi.
Dôvodom sú vysoké náklady colných úradov
Ako uviedol finsider.sk, tento návrh predstavil eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič. Ako uviedol, cieľom poplatku je pokryť enormné náklady spojené s colnými kontrolami a zároveň priniesť nový zdroj príjmov do rozpočtu EÚ. Colné správy v členských krajinách totiž dlhodobo bojujú s obrovským nárastom balíkov prichádzajúcich najmä z Ázie. Ročne ich do Európy dorazí okolo 4,6 miliardy – a väčšina smeruje priamo do rúk zákazníkov.
Zásielky do skladov budú mať výhodu
Podľa návrhu bude poplatok rozdelený podľa typu doručenia. Zatiaľ čo zásielky priamo k spotrebiteľom budú zaťažené poplatkom 2 eurá, zásielky smerujúce do skladov (napr. európskych distribučných centier) by mali mať zníženú sadzbu len 0,50 €. Tým chce EÚ podporiť využívanie lokálnych skladov a zároveň odľahčiť preťažené colné kapacity.
Ďalšou dôležitou súčasťou pripravovaných zmien je zrušenie súčasnej výnimky z platenia cla pri nákupoch do 150 eur. To znamená, že každý tovar dovezený z krajín mimo EÚ bude musieť prejsť colným procesom a započíta sa doň aj DPH. Zároveň budú musieť zahraniční predajcovia, ktorí dodávajú priamo európskym zákazníkom, byť registrovaní pre DPH v rámci EÚ.
Kto najviac pocíti dôsledky?
Nový systém najviac zasiahne práve zákazníkov obľubujúcich lacné nákupy z Ázie. Objednávka silikónového krytu na mobil za 1,20 € sa totiž môže zrazu predražiť takmer trojnásobne. A ak si človek objedná viaceré položky jednotlivo, každá z nich bude podliehať samostatnému poplatku. Výnimkou budú len prípady, keď obchod využíva európske sklady – čo je zatiaľ skôr výnimkou než pravidlom.
Návrh vznikol pod tlakom členských krajín, predovšetkým Holandska a Belgicka, ktoré vlani zaznamenali vyše miliardy doručených balíkov. Logistické uzly v týchto krajinách sa ocitli na hrane kapacity a colné úrady nezvládali zabezpečiť dôkladnú kontrolu tovarov. Európska komisia dúfa, že jednotný poplatok pomôže zjednodušiť a spriehľadniť colné procesy a zároveň prispeje k modernizácii systému.
Pomoc pre rozpočet a postcovidové zotavenie
Okrem úľavy pre colné úrady má poplatok aj rozpočtový význam. Časť príjmov z nového poplatku sa plánuje použiť na splácanie fondu obnovy, ktorý EÚ zriadila ako reakciu na ekonomické škody spôsobené pandémiou COVID-19. Zvyšok príjmov by mal podporiť digitálnu transformáciu a modernizáciu colného systému, vrátane vytvorenia tzv. jednotného colného okruhu, ktorý by mal v budúcnosti zjednotiť pravidlá a znížiť byrokraciu.
Aby sa tento návrh stal realitou, musí ho ešte schváliť všetkých 27 členských štátov EÚ. Aktuálne prebiehajú rokovania, ktoré majú dospieť k dohode v rámci širšej reformy colného systému. Eurokomisia verí, že práve zavedenie jednotného poplatku by mohlo odblokovať rokovania, ktoré doteraz viazli na nezhodách o spôsobe financovania a výkone colných kontrol.
Čo to znamená pre bežného zákazníka?
Ak si doteraz človek mohol objednať drobnosť z AliExpressu za pár centov bez obáv z ďalších nákladov, v budúcnosti si bude musieť každý takýto nákup dobre premyslieť. Lacné nákupy z mimoeurópskych e-shopov tak môžu čoskoro stratiť svoj najväčší benefit – extrémne nízku cenu. Zákazníci budú pravdepodobne motivovaní vyhľadávať európskych predajcov alebo platformy so skladmi v EÚ, prípadne objednávať viacero vecí naraz.