Obľúbený nápoj Slovákov oslavuje NARODENINY! Neuveríte, aký PRÍBEH sa za KOFOLOU skrýva

Zdroj: Kofola
Reklama

Kofola, nápoj, ktorý sa stal neoddeliteľnou súčasťou československej kultúry a ktorý stále vyvoláva pocit nostalgie, oslavuje v tomto roku svoje 65. narodeniny. Tento nápoj, ktorý vznikol ako domáca alternatíva západných kolových nápojov, si za viac ako šesť dekád získal srdcia miliónov ľudí. Jeho história je plná inovácií, odhodlania a, samozrejme, lásky – nielen k nápoju, ale aj k tradíciám a kvalite. Ako sa Kofola dostala na vrchol a čo jej budúcnosť prinesie?

Začiatky Kofoly: Vznik legendy

Všetko sa začalo v roku 1958, keď odborníci z Československa dostali za úlohu vytvoriť domácu alternatívu západným kolám, ktoré začali byť v Československu čoraz populárnejšie. Tím pod vedením docenta Zdeňka Blažeka v Spojených farmaceutických závodoch Spofa Praha začal pracovať na vývoji sirupu, ktorý by bol schopný konkurovať importovaným nápojom. Po dvoch rokoch bádania vznikol sirup KOFO, ktorý sa stal základom Kofoly. Tento sirup bol kombináciou 14 prírodných látok, od bylín cez ovocie až po kofeín.

Kofola sa prvýkrát objavila na trhoch v marci 1960 v Prahe a čoskoro sa rozšírila do ďalších regiónov Československa. Už v začiatkoch si získala obrovskú obľubu, čo viedlo k veľkovýrobe v Opave. Kofola sa stala národným symbolom a počas 70. rokov dosahovala ročnú produkciu až 180 miliónov litrov. Dopyt bol obrovský, no niekedy aj suroviny nestačili na pokrytie tohto dopytu, čo viedlo k jej ešte väčšej popularite.

Zdroj: Kofola

Výzvy po Nežnej revolúcii: Kofola v kríze

Po Nežnej revolúcii začali pre Kofolu ťažké časy. Zahraničné nápoje začali prenikať na československý trh a spoločnosť Galena, ktorá Kofolu vyrábala, prešla viacerými zmenami vlastníkov. Postupne Kofola zmizla z trhu a v 90. rokoch sa zdalo, že jej sláva je nenávratne preč. Kofola sa ocitla na okraji záujmu, a keď sa už zdalo, že jej príbeh skončí, prišiel nový začiatok.

Záchrana Kofoly: Rodinná firma Samarasovcov

V 90. rokoch, konkrétne v roku 1993, do tohto príbehu vstúpil Kostas Samaras, podnikateľ gréckeho pôvodu, ktorý kúpil sodovkáreň v Krnove. Spolu so synom Jannisom a ďalšími spoločníkmi začali podnikanie pod názvom Santa Nápoje. Firma sa postupne rozrastala a získavala si silné postavenie na českom trhu. V roku 2002 sa naskytla príležitosť odkúpiť od amerického vlastníka spoločnosti IVAX receptúru a ochrannú známku Kofola. To bol moment, ktorý Kofolu vrátil na výslnie. Samarasovci sa rozhodli investovať do značky, čo viedlo k obnove jej popularity.

Po kúpe značky začali Samarasovci intenzívne pracovať na jej oživení. Založili silný marketing, ktorý zahŕňal nezabudnuteľné reklamy, ako je tá vianočná so zlatým prasiatkom. Vytvorili nový slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“, ktorý sa stal synonymom pre Kofolu. A tak sa Kofola vrátila na trh, nie len v Česku, ale aj na Slovensku, kde spustili výrobu v Rajeckej Lesnej. Kofola tak opäť získala svoje miesto v srdciach ľudí.

Zdroj: Kofola

Kofola dnes: Rozširovanie a inovácia

Od roku 2012, kedy sa Kofola premenovala na Kofolu ČeskoSlovensko, sa značka ďalej rozrastala. Okrem tradičnej Kofoly do portfólia firmy pribudli ďalšie známe značky, ako Rajec, Vineu, Korunní či Ondrášovka. Kofola dnes pôsobí nielen v Česku a na Slovensku, ale aj v iných krajinách strednej Európy ako Poľsko, Chorvátsko či Slovinsko. Spoločnosť neustále inovuje a investuje do nových produktov a výrobných závodov, čím si udržiava svoju silnú pozíciu na trhu.

Starostlivosť o kvalitu a lokálne suroviny

Kofola, známa svojou bylinnou chuťou, sa od svojho vzniku vždy zameriavala na kvalitu svojich surovín. V roku 2018 spoločnosť prevzala výrobcu bylinných čajov LEROS, čo jej umožnilo nielen spracovávať, ale aj pestovať vlastné bylinky. Dôraz na udržateľnosť a kvalitu sa stal kľúčovým prvkom ich výroby. Firma sa začala venovať aj poľnohospodárskej divízii, kde spolupracovala s miestnymi farmármi na pestovaní špecifických odrôd, ktoré sú nevyhnutné pre ich nápoje. Zamerali sa na rastliny ako harmanček, ktorý sa začal pestovať v Rajeckej doline, a tiež na ovocie, ktoré dnes pochádza z vlastných jabloní.

Zdroj: Kofola

Budúcnosť Kofoly: Poctivosť a udržateľnosť

Kofola dnes čelí novým výzvam, ale jej rodinný charakter, zameranie na kvalitu a starostlivosť o prírodu ostáva nezmenený. Rodina Samarasovcov, ktorá zachránila Kofolu pred zánikom, dnes rozvíja firmu s dôrazom na poctivosť a udržateľnosť. Kofola sa v tomto smere zameriava na ochranu zdrojov vody, starostlivosť o pôdu a inovácie, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu.

Zdroj: Kofola
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti