Obrovská benzénová havária pri Hustopečiach: Minister varuje pred rizikom kontaminácie rieky

benzénová havária pri Hustopečiach
Na snímke hasiči pri likvidácii následkov havárie a požiaru benzénu v Hustopečiciach nad Bečvou. Zdroj: FACEBOOK / HZS Olomouckého kraje
Reklama

Minister životného prostredia Petr Hladík označil haváriu nákladného vlaku, ktorý prevážal cisterny s toxickým benzénom pri Hustopečiach nad Bečvou, za najväčšiu haváriu benzénu v histórii. Podľa jeho slov sanácia poškodeného územia potrvá niekoľko rokov a náklady môžu dosiahnuť stovky miliónov korún, píše TASR.

Historická havária benzénu

Petr Hladík zdôraznil, že táto havária benzénu nemá na svete obdobu. To, čo sa stalo nedávno v Hustopečiach nad Bečvou, predstavuje najväčšiu haváriu tohto druhu, aká bola kedy zaznamenaná. „Žiadna havária benzénu v takomto rozsahu sa na svete nikdy nestala. To, čo sa odohráva v Hustopečiach nad Bečvou, je najväčšou haváriou benzénu na svete, ktorá bola kedy zdokumentovaná,“ povedal.

Sanácia si vyžiada obrovské náklady

Dodal, že náklady na sanáciu postihnutého územia sa budú pohybovať v stovkách miliónov korún. Zároveň verejnosť uistil, že v súčasnosti nehrozí žiadne bezprostredné nebezpečenstvo pre zdravie ľudí. „Aktuálna situácia je taká, že likvidačné práce boli ukončené, cisterny boli odvezené, bezprostredné nebezpečenstvo tam nehrozí. Dostávame sa do druhej fázy, teda sanácie a likvidácie ako kontaminovanej zeminy, tak predovšetkým podzemných vôd,“ uviedol minister.

Rovnako upozornil, že riziko stále pretrváva, pretože toxická látka môže ohroziť aj rieku Bečvu. Krízový štáb odporučil, aby hajtman Olomouckého kraja vyhlásil stav nebezpečenstva v tejto oblasti, čo by umožnilo urýchliť sanačné práce a zabezpečiť lokalitu polície.

Krízový štáb navrhuje vyhlásenie stavu nebezpečenstva

Hajtman Ladislav Okleštěk však podľa správy ČT24 neplánuje vyhlásiť stav nebezpečenstva, zdôvodnil to tým, že legislatívne a kompetenčne by mal haváriu riešiť štát. Od nehody 28. februára neprebieha vlaková doprava v danom úseku. Vzhľadom na predpokladaný dlhší čas na sanáciu, ktorá nebude trvať mesiace, ale skôr roky, Správa železníc zvažuje výstavbu výhybne na mieste havárie.

Riaditeľ Českej inšpekcie životného prostredia Petr Bejček zdôraznil, že situácia je bezprecedentná. „Testy zeminy ukazujú obrovské nadlimitné hodnoty… Odhady sanačnej spoločnosti sú, že sa do horninového prostredia mohlo vyliať 250 až 400 metrov kubických benzénu, čo je obrovské a bezprecedentné množstvo,“ dodal, pričom pôvodné odhady hovorili o 70 metroch kubických.

GALÉRIA

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia