Európsky parlament odsúhlasil aktualizáciu pravidiel týkajúcich sa vodičských preukazov, ktorá má zvýšiť bezpečnosť na cestách Únie. Novinky sa dotknú nových vodičov, zavádzajú digitálne preukazy a prísnejšie sankcie za porušenie pravidiel. Slovenskí vodiči sa budú musieť pripraviť na viaceré zmeny, ktoré sa premietnu do výcviku, platnosti preukazov aj pokút.
Nové pravidlá majú ambíciu znížiť počet dopravných nehôd v Európskej únii, ktoré si ročne vyžiadajú takmer 20 000 životov. Poslanci schválili zmeny, ktoré ovplyvnia výcvik, skúšanie aj samotnú platnosť vodičských preukazov v členských štátoch. Informuje o tom portál Plus jeden deň.
Dlhšia platnosť a lekárske prehliadky
Platnosť vodičských preukazov sa predĺži na 15 rokov pre vodičov automobilov a motoriek. Výnimky platia pre vodičov nad 65 rokov alebo pre tých, ktorých lekárske prehliadky budú vyžadovať častejšiu obnovu preukazu. Pre vodičov autobusov a kamiónov bude platnosť preukazu päť rokov.
Pred získaním prvého vodičského preukazu alebo pred jeho predĺžením bude vodič povinný absolvovať lekársku prehliadku vrátane vyšetrenia zraku a kardiovaskulárneho systému. Alternatívou môže byť vyplnenie sebahodnotiaceho formulára alebo iného národného systému hodnotenia spôsobilosti vodiča.
Noví vodiči a skúšobná lehota
Po prvýkrát sa zavádza dvojročná skúšobná lehota pre neskúsených vodičov. Počas tejto doby budú platiť prísnejšie pravidlá a vyššie pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu či bez bezpečnostného pásu.

Mladí vodiči môžu získať vodičský preukaz na auto (kategória B) už vo veku 17 rokov, avšak do dovŕšenia 18 rokov môžu jazdiť iba pod dohľadom skúseného vodiča-spolujazdca. Pre profesionálnych vodičov platia upravené vekové limity – kamión je možné riadiť od 18 rokov a autobus od 21 rokov, pri doložení odborných certifikátov.
Digitálne vodičské preukazy a moderné testy
Novinkou je možnosť nahradiť tradičný vodičský preukaz digitálnou verziou uloženou v mobile. Vodiči však budú môcť aj naďalej požiadať o klasický preukaz, ktorý musí byť vydaný do troch týždňov.
Testy pri získaní vodičského preukazu sa rozšíria o otázky súvisiace s mŕtvymi uhlami, asistenčnými systémami, bezpečným otváraním dverí a rizikami telefonovania počas jazdy. Skúšky kladú dôraz na lepšie vnímanie ohrozenia chodcov, cyklistov či detí.
Zákaz viesť motorové vozidlo a medzinárodná koordinácia
Nové pravidlá zavádzajú aj systém zákazu viesť motorové vozidlo. Pri vážnych porušeniach dopravných predpisov, ako je jazda pod vplyvom alkoholu, drog, smrteľná nehoda či výrazné prekročenie rýchlosti, budú členské štáty vzájomne informovať o odobratí alebo obmedzení vodičského preukazu.
Cieľom je zamedziť bezohľadnej jazde v zahraničí a sprísniť vymáhanie pokút medzi členskými štátmi Únie.

Čo sa stane s cenou diaľničnej známky v roku 2026?
Dlhé roky sme si žili v sladkej nevedomosti. Päťdesiateurový poplatok za celoročné využívanie diaľnic sa zdal byť nemennou istotou, hoci náklady na opravy ciest a výstavbu nových úsekov rástli do astronomických výšok. Tento sen sa však rozplynul.
Najskôr prišiel skok na 60 eur a dnes už platíme rovných 90. Odborníci sa zhodujú, že tento krok bol nevyhnutný, inak by štát nedokázal udržať infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave.
Rezort dopravy sľubuje stabilitu
Otázka, ktorá teraz trápi každého vodiča, znie: Čo bude ďalej? Ministerstvo dopravy upokojuje situáciu a tvrdí, že cena by mala zostať istý čas stabilná. „Vláda neplánuje ďalšie úpravy, kým sa neukáže, aké budú príjmy do rozpočtu a aké investície si vyžiadajú cesty po nadchádzajúcich zimách,“ uviedla hovorkyňa Petra Poláčiková.
Každá zima a následné miliónové opravy výtlkov však môžu tento krehký sľub rýchlo zmeniť. Analytici predpokladajú, že ak sa štátu podarí ozdraviť verejné financie, súčasná cena by mohla vydržať minimálne do roku 2026.

