Pri kúpe jazdeného vozidla zohráva spoľahlivosť jednu z kľúčových úloh. Ktoré modely vydržia aj po piatich rokoch bez väčších technických problémov a nezožerú vám nervy ani peniaze?
Nemecký TÜV každoročne analyzuje výsledky miliónov technických kontrol a zostavuje rebríček najspoľahlivejších áut podľa veku. My sme sa pozreli na kategóriu päťročných vozidiel – tu je desiatka najlepších. Informuje portál Autoviny.
Toyota RAV4 (XA5)

Miera poruchovosti: 5,1 %
Priemerný nájazd: 61 000 km
Piatej generácii RAV4 sa napriek pomerne vysokej spoľahlivosti podarilo dostať iba na koniec top desiatky. Je to jediný model Toyoty v prvej dvadsiatke TÜV rebríčka. Slabými miestami sú hlavne praskliny v ramenách predného zavesenia pri hybridných verziách, výpadky posilňovača bŕzd a občasné problémy so systémom eCall. Používatelia sa tiež sťažujú na zastaralé multimediálne rozhranie.
Hyundai ix20

Miera poruchovosti: 5,0 %
Priemerný nájazd: 40 000 km
Nenápadné MPV vyrábané v Česku si v posledných rokoch polepšilo, no medzi staršími kúskami sa objavili problémy s batériami a parkovacou brzdou. Najnovšie ročníky už hlásia minimum porúch. TÜV vyzdvihuje ix20 ako stabilný a jednoduchý model bez závažných porúch.
Audi A3 (typ 8V)

Miera poruchovosti: 5,0 %
Priemerný nájazd: 60 000 km
Tretia generácia A3 je postavená na platforme MQB, no prináša kvalitnejšie spracovanie než mnohí koncernoví súrodenci. Medzi slabé miesta patrí poruchový multimediálny systém MMI, chybné lepiace materiály v oknách a problematické dvojspojkové prevodovky. Niektoré benzínové verzie trpia aj nedostatočnou výstužou palivového vedenia.
Mercedes-Benz GLC (X253)

Miera poruchovosti: 5,0 %
Priemerný nájazd: 69 000 km
SUV strednej triedy od Mercedesu malo zaznamenaných až 61 technických zásahov, prevažne však drobných. Problémom boli napríklad uvoľnené čelné sklá, káblové rozvody s rizikom požiaru a praskajúce čalúnenie Artico.
Volkswagen e-Golf

Miera poruchovosti: 4,6 %
Priemerný nájazd: 44 000 km
Elektrická verzia Golfu síce trpí vyšším opotrebením bŕzd a podvozku kvôli hmotnosti, no inak ide o spoľahlivý model. Bonusom je záruka na batériu (8 rokov alebo 180 000 km). Ostražitosť je však namieste pri kúpe áut z carsharingových služieb – môžu mať vyššiu mieru opotrebenia.
Mercedes-Benz triedy B (W246/W247)

Miera poruchovosti: 4,5 %
Priemerný nájazd: 50 000 km
Druhá a tretia generácia tohto kompaktného MPV prešli niekoľkými servisnými kampaňami, napríklad kvôli airbagom, riadeniu a rozvodovej reťazi. Napriek tomu si model B udržiava povesť dobre postaveného a kvalitne servisovaného auta.
Audi Q2

Miera poruchovosti: 4,5 %
Priemerný nájazd: 53 000 km
Malé SUV od Audi zdieľa platformu s VW T-Roc. TÜV upozorňuje na zvýšené opotrebovanie brzdových doštičiek a na servisnú kampaň kvôli zadným sedadlám a brzdovému pedálu. Celkovo však ide o spoľahlivý model s prémiovým vzhľadom.
Volkswagen T-Roc

Miera poruchovosti: 4,0 %
Priemerný nájazd: 53 000 km
Kompaktné SUV vyrábané v Portugalsku patrí medzi najpredávanejšie modely značky. Slabšie stránky? Náchylnosť laku na poškodenie a menšie poruchy v multimediálnom systéme. Inak ide o technicky veľmi vyvážené vozidlo, ktoré si drží spoľahlivú DSG prevodovku.
Volkswagen Golf Sportsvan

Miera poruchovosti: 3,6 %
Priemerný nájazd: 49 000 km
MPV verzia Golfu predbehla základný model v spoľahlivosti. Najčastejšie problémy sa týkajú ložiskových súčastí, zámkov a hlavových opierok. U dieselových verzií si treba dať pozor na opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník – jeho výmena je drahá.
Porsche 911 Carrera (991/992)

Miera poruchovosti: 3,1 %
Priemerný nájazd: 29 000 km
Absolútnym víťazom päťročného TÜV rebríčka je Porsche 911. Napriek športovému charakteru ide o extrémne spoľahlivé vozidlo. Vďaka nízkemu nájazdu, špičkovej výrobe a starostlivému servisu patria päťročné „deväťstojedenástky“ medzi najmenej poruchové autá vôbec.
Neplatí, že prémiové = poruchové. Ale ani naopak
Rebríček TÜV ukazuje, že spoľahlivosť nie je výsadou konkrétnej značky. Kórejské modely ako Hyundai ix20 môžu príjemne prekvapiť, zatiaľ čo overené mená ako Toyota RAV4 sa môžu prepadnúť. Prémiové značky ako Audi či Mercedes obstáli rôzne – niektoré modely dobre, iné so slabším skóre.
Pri kúpe päťročného jazdeného auta preto platí jednoduché pravidlo: nevyberať len podľa značky, ale hlavne podľa konkrétneho modelu, jeho histórie a stavu.