Od superšportov po papamobily: Čo skrývajú vozidlá najvyššieho predstaviteľa cirkvi?

Pápež František a jeho autá.
Pápež František a jeho autá. Zdroj: X/Reuters Pictures ,trappy ,Shtreetwear
Reklama

Pápež František, občianskym menom Jorge Mario Bergoglio, bol 266. hlavou Katolíckej cirkvi a prvým pápežom pochádzajúcim z Južnej Ameriky. Do úradu nastúpil 13. marca 2013 po rezignácii Benedikta XVI. Od začiatku svojho pontifikátu bol známy ako skromný a ľudový pápež, ktorý kladie dôraz na súcit, sociálnu spravodlivosť, ekologickú zodpovednosť a dialóg medzi náboženstvami. Odmietal prepych a luxus spojený s vysokou cirkevnou funkciou, čo sa odrazilo nielen v jeho osobnom vystupovaní, ale aj v každodenných rozhodnutiach – vrátane tých, ktoré sa týkajú dopravy.

Práve jeho výber automobilov sa stal symbolom jeho postoja k skromnosti, udržateľnosti a blízkosti k obyčajným ľuďom. Píše Autobild.

Papamobil

Pápež František, podobne ako jeho predchodcovia, používa pri verejných vystúpeniach špeciálne upravené vozidlo – tzv. papamobil. Toto ikonické auto nie je len symbolom mobility hlavy Katolíckej cirkvi, ale aj praktickým prostriedkom, ktorý spája bezpečnosť, viditeľnosť a dôstojnosť. Donedávna bol v tejto roli využívaný upravený Mercedes-Benz triedy G so spaľovacím motorom. V súlade s globálnymi trendmi ekologickej dopravy však Vatikán oznámil prechod na elektrickú verziu tohto vozidla, čím jasne deklaroval záujem o udržateľnosť aj v oblasti cirkevnej logistiky.

Moderný elektrický papamobil prešiel nielen technickou, ale aj výraznou dizajnovou úpravou. Jeho najvýraznejším prvkom je otočné kreslo, v ktorom sedí pápež počas pomalej jazdy medzi veriacimi. Zároveň je vozidlo upravené na veľmi nízku rýchlosť, aby zodpovedalo bezpečnostným protokolom a umožnilo bezprostredný kontakt medzi Svätým Otcom a zhromaždeným davom.

Spolupráca medzi Vatikánom a automobilkou Mercedes-Benz má dlhú a bohatú históriu, ktorá siaha až do začiatku 20. storočia. Táto nemecká značka sa postupne stala akýmsi dvorným dodávateľom pápežských vozidiel a jej autá sa neodmysliteľne spájajú s vizuálnou identitou papamobilov.

Papamobil. Zdroj: X/The New Vision

Prvým významným vozidlom, ktoré Mercedes-Benz dodal Vatikánu, bol model Nürburg 460 Pullman Saloon z roku 1930. Tento elegantný automobil slúžil pápežovi Piovi XI. a bol v tom čase považovaný za technologickú aj luxusnú špičku. V nasledujúcich desaťročiach značka pokračovala v spolupráci so Svätou stolicou a prinášala stále modernejšie vozidlá prispôsobené špecifickým potrebám hlavy Katolíckej cirkvi.

V 60. rokoch 20. storočia pápež Ján XXIII. používal Mercedes-Benz 300 Landaulet, ktorý disponoval predĺženým rázvorom kolies a automatickou prevodovkou – v tej dobe výnimočnými prvkami, ktoré zaručovali pohodlie aj dôstojný výzor pri verejných vystúpeniach.

Papamobil. Zdroj: X/Cyrus

Jeho nástupca, Pavol VI., pokračoval v tejto tradícii najprv s modelom 600 Pullman Landaulet a neskôr s kratším, ale nemenej prestížnym 300 SEL Landaulet. Oba modely boli upravené tak, aby umožnili maximálnu viditeľnosť pápeža a zároveň zabezpečili potrebnú mieru ochrany.

Zlomovým momentom bol začiatok 80. rokov, keď sa počas pontifikátu Jána Pavla II. začal používať prvý oficiálne pomenovaný „papamobil“. Tým sa stal špeciálne upravený Mercedes-Benz triedy G, konkrétne model 460, ktorý bol nasadený počas podujatí na Námestí svätého Petra.

V roku 2002 sa začal používať modernizovaný model G 500 z radu 463, ktorý si obľúbili aj nasledujúci pápeži – Benedikt XVI. a František. Postupne sa v rámci vozového parku objavovali aj iné verzie, ako napríklad upravené modely Mercedes-Benz triedy M či GLE. Všetky tieto autá boli navrhnuté s dôrazom na bezpečnosť, komfort a vizuálnu reprezentáciu, no zároveň reflektovali aj meniace sa technologické a ekologické štandardy.

Papamobil. Zdroj: X/Cyrus

Niektoré z historických modelov, ktoré už doslúžili svojmu účelu, našli svoje miesto v múzeách. Návštevníci môžu obdivovať tieto unikátne vozidlá buď v samotnom Vatikáne, alebo v múzeu Mercedes-Benz v nemeckom Stuttgarte, kde sú vystavené ako dôkaz dlhoročného partnerstva medzi Vatikánom a jednou z najprestížnejších automobiliek sveta.

Lamborghini

Vo vozovom parku Vatikánu sa však objavili aj vozidlá, ktoré by s pápežom len málokto spájal. V roku 2017 darovala talianska automobilka Lamborghini pápežovi Františkovi exkluzívny model.

Išlo o špeciálny model Lamborghini Huracán LP580-2 s uzatvorenou karosériou, ktorý sa od ostatných verzií odlišoval nielen nižším výkonom a pohonom výlučne zadnej nápravy, ale aj unikátnym dizajnovým spracovaním.

Lamborghini. Zdroj: X/ EXΛNXC

Výnimočnosť vozidla podčiarkoval aj nevídaný detail – vlastnoručný podpis pápeža Františka, ktorý sa vynímal priamo na kapote.

Pápežov podpis na kapote Lamborghini. Zdroj: X/Shtreetwear

Tento akt dodal automobilu nielen symbolickú hodnotu, ale aj punc historickej výnimočnosti. Nešlo však len o reprezentatívny dar. Automobil dostal aj oficiálne pápežské požehnanie, čo z neho robilo ešte cennejší zberateľský kúsok.

Napriek všetkým týmto špecifikám a prestížnemu pôvodu sa pápež František rozhodol, že tento dar nevyužije pre svoje vlastné účely.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia