Od stredy 21. mája 2025 vstupuje do platnosti veľká zmena v televíznom vysielaní. Reklamy v archíve staníc skupiny Markíza si už nepretočíte. Nové obmedzenie zasiahne väčšinu operátorov a mení spôsob, akým Slováci sledujú svoje obľúbené relácie. Kto bude môcť reklamy preskočiť, a koho čaká nútené sledovanie reklamných blokov?
Koniec pohodlia v archíve
Televízia Markíza zavádza zákaz pretáčania reklám v archívnom vysielaní vo všetkých svojich staniciach. Okrem hlavnej Markízy to platí aj pre Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Zmena sa začne uplatňovať od stredy (21. mája) a dotkne sa takmer všetkých slovenských operátorov. Diváci, ktorí si doteraz plánovali sledovanie relácií tak, aby preskočili reklamy, budú mať po novom smolu.
Ako to bude fungovať?
Spoločnosť E-MAX ako prvá zverejnila na sociálnej sieti to, ako bude nový systém vyzerať v praxi. Ak si divák spustí reláciu z archívu, bude mať 60 sekúnd voľného pohybu. Potom však musí z každej reklamy odsledovať aspoň tri minúty, až potom sa bude dať zvyšok preskočiť.
„Ak si spustíte program spätne, máte 60 sekúnd voľného pohybu. Potom musíte z každej reklamy odsledovať 3 minúty – zvyšok sa už dá preskočiť,“ vysvetlil operátor s tým, že nové pravidlá nadobudnú platnosť o polnoci z 20. na 21. mája 2025.
Výnimkou zostáva satelitné a DVB-T vysielanie, ktoré archívne služby neponúkajú.
Ako informuje portál aktuality.sk, zákaz sa bude uplatňovať len počas prvých troch dní od pôvodného vysielania. Práve tie sú totiž kľúčové pre meranie sledovanosti, čo priamo ovplyvňuje výšku reklamných príjmov.
Nespokojnosť divákov aj operátorov
Zmena sa stretla s vlnou kritiky zo strany divákov, ktorí roky využívali možnosť pretáčania. Rovnako väčšina operátorov s krokmi nesúhlasí, no zároveň priznávajú, že sa musia prispôsobiť. V najbližších hodinách sa očakáva, že ostatní operátori zverejnia podobné podmienky ako E-MAX.
Niektorí poskytovatelia budú zrejme umožňovať pretáčanie reklám po troch minútach, iní to nezvládnu technicky vôbec.
Viac peňazí z reklám
Televízia Markíza zdôvodňuje zavedenie obmedzenia tým, že ide o štandardný postup v európskych televíziách. Zákaz pretáčania má pomôcť navýšiť reklamné príjmy, ktoré sú pre komerčnú televíziu zásadným zdrojom financovania vlastnej tvorby.
„Markíza je komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, ktoré sú obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality očakávame odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ vysvetlil ešte v marci manažér korporátnej komunikácie Štefan Frimmer pre portál zive.aktuality.sk.
Alternatívou je predplatné služby Voyo, ktorá funguje bez reklám. No pozor – nie všetky programy z klasického vysielania sú v jej ponuke dostupné.
Roky plánovaná zmena. A čo JOJ?
Myšlienka obmedzenia pretáčania nie je nová. Ako upozornil web mediaklik.sk, už v roku 2019 Skylink dočasne zaviedol podobný zákaz. Neskôr však zľavil, keď ostatní operátori nepristúpili k rovnakému kroku.
V roku 2020 sa Markíza dohodla so združením operátorov SAKT na zákaze pretáčania počas troch dní od vysielania. Aj konkurenčná TV JOJ zvažovala podobný krok, no zatiaľ ho odložila, píše portál medialne.trend.sk. Podľa hovorkyne Lucie Tuhelovej aktuálne „vyhodnocuje situáciu“.
Čo to znamená pre bežného diváka?
Ak patríte medzi tých, ktorí si relácie radi pozrú v pokoji večer bez prerušovania reklamami, pripravte sa na nepríjemnú zmenu. Archívne sledovanie už nebude synonymom pohodlia a voľnosti. Zmena je definitívna a začína platiť už 21. mája.