Odborníci varujú: Tento zlozvyk s klimatizáciou vás môže stáť zdravie aj bezpečnosť

Ilustračné foto. Zdroj: Canva/@donutaoos-images, @pexels, @harry-kao
Reklama

Klimatizácia v aute už dávno nie je len výbavou na zvýšenie pohodlia. V horúčavách dokáže rozhodnúť o tom, či vodič zostane sústredený alebo sa stane nebezpečenstvom pre seba i ostatných.

Kabína prehriata na 35 °C spomaľuje reakcie približne o pätinu, podobne, ako keby mal vodič v krvi pol promile alkoholu. Aj preto odborníci pripomínajú, že správne používanie „klímy“ je priamo otázkou bezpečnosti. Píše o tom aj Pravda.

Mnohí motoristi si klímu púšťajú nesprávne a zbytočne si komplikujú cestu. Tu je šesť chýb, ktoré sa opakujú najčastejšie:

  • Zapnutie na plný výkon v rozpálenom aute. Interiér odstaveného vozidla môže mať až 60 °C. Ak v takej chvíli zapnete klimatizáciu naplno, zbytočne ju preťažujete. Správny postup je vyvetrať, otvoriť dvere a okná, pustiť horúci vzduch von, a až potom zapnúť ochladzovanie.
  • Príliš dlhá recirkulácia vzduchu. Tento režim síce kabínu schladí rýchlejšie, ale rýchlo sa zvýši koncentrácia CO₂ a vlhkosť. Výsledok? Zahmlené okná a ospalosť. Po pár minútach recirkuláciu vypnite, alebo nechajte systém v režime Auto.
  • Úplné vypínanie klímy počas chladnejších rán. Aj keď nie je horúco, klimatizáciu je lepšie nechať zapnutú. Vysušuje vzduch, čím bráni zahmlievaniu okien pri stúpajúcej vonkajšej teplote.
  • Nesprávne nasmerované prieduchy. Keď vzduch fúka priamo na tvár či hrudník, spôsobí prievan a pocit chladu len u jedného cestujúceho. Oveľa účinnejšie je smerovať prieduchy nahor, prúd sa rozloží po celej kabíne.
  • Extrémne schladenie interiéru. Odporúča sa rozdiel maximálne šesť až sedem stupňov oproti vonkajšej teplote. Prudké teplotné šoky sú záťažou pre organizmus. Ak je vonku 35 °C, nie je dobrý nápad nastavovať v aute „ľadových“ 20 °C.
  • Zanedbaná údržba. Klimatizácia potrebuje pravidelný servis rovnako ako brzdy či motor. Najdôležitejšia je výmena filtra, zvyčajne každých 15 až 20-tisíc kilometrov. Inak klesá účinnosť a vo filtri sa množia baktérie.

Klíma nie je nepriateľ spotreby

Obavy zo zvýšenej spotreby paliva sú prehnané. Moderné systémy sú úsporné a rozdiel v spotrebe je len v decilitroch. V porovnaní s rizikom, že vodič stratí pozornosť a schopnosť rýchlo reagovať, je to zanedbateľná cena.

Navyše, klimatizácia pomáha odvlhčovať vzduch v kabíne, takže účinne bráni zahmlievaniu čelného skla a zlepšuje viditeľnosť. Odborníci upozorňujú, že dôležité je aj jej pravidelné používanie. Ak zostáva dlhodobo vypnutá, môže dôjsť k vysychaniu tesnení a úniku chladiacej zmesi. Servisné prehliadky preto neslúžia len na výmenu filtra, ale aj na kontrolu množstva chladiacej látky, kompresora či tesnosti celého systému.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti