Verejný ochranca práv (VOP) Róbert Dobrovodský spúšťa celoslovenský prieskum zameraný na posúdenie transparentnosti, zákonnosti a spravodlivosti systému poplatkov v zdravotníctve. Reaguje tak na zvyšujúci sa počet sťažností na úhradu poplatkov a spoluúčasti za zdravotné výkony. Závery a odporúčania chce zverejniť do konca marca 2026. TASR o tom informoval hovorca VOP Branislav Gigac.
„Z podnetovej činnosti Kancelárie verejného ochrancu práv sú mi známe nielen prípady reálnej nedostupnosti niektorých zdravotných výkonov, ktoré majú byť plne uhrádzané zo zdravotného poistenia, ale aj prípady kreativity mnohých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pri tvorbe ich cenníkov. Zvyšujúci sa počet podnetov ma primäl k tomu, aby som začal celoslovenský prieskum zameraný na posúdenie transparentnosti, zákonnosti a spravodlivosti systému poplatkov v zdravotníctve,“ uviedol Dobrovodský.
V prieskume sa zameria na zber údajov od samosprávnych krajov. „Keďže štát poskytovanie zdravotnej starostlivosti nezabezpečuje priamo, ale prostredníctvom poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, jeho úlohou, okrem vytvorenia vhodných podmienok pre činnosť takýchto subjektov, je aj vykonávanie dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti týmito subjektami. Dozorná pôsobnosť nad plnením niektorých povinností v oblasti zdravotnej starostlivosti je zverená okrem iných orgánov aj samosprávnym krajom,“ vysvetlil Gigac.
Chcú zatočiť s poplatkami
VOP sa chce v prieskume zamerať na to, ako prebieha výkon dohľadu nad poskytovateľmi v oblasti dodržiavania cenníkov, či sa kontroly vykonávajú formou utajenej kontroly (tzv. mystery shopping, resp. pacienta v utajení) alebo či sa vyskytli prípady, keď poskytovateľ zdravotnej starostlivosti neoprávnene účtoval poplatok za výkon plne hradený z verejného zdravotného poistenia.
Závery a odporúčania prieskumu budú predstavené verejnosti do konca marca roku 2026 s cieľom zvýšiť právnu istotu a ochranu pacientov, presadiť zrozumiteľnosť a spravodlivosť v oblasti poplatkov, posilniť dohliadacie mechanizmy a koordináciu medzi inštitúciami a podnietiť verejnú diskusiu a politickú reakciu.
Problematické vyberanie peňazí
O probléme s ambulantnými poplatkami sme vás už pred časom informovali. Napríklad za rezerváciu termínu k lekárovi prostredníctvom internetu si pacienti čoraz častejšie priplácajú desiatky eur. Ďalších niekoľko eur zaplatia za organizáciu pacientov v čakárni a k tomu ešte pripočítajú drobné sumy za rôzne administratívne úkony počas návštevy ordinácie. Rozsah poplatkov, ktoré ordinácie vyberajú, je pestrý a len minimálne regulovaný.
Problémom je, že takéto poplatky sa nevyberajú len za skoré termíny, ale aj za objednávky na bežné vyšetrenia, ktoré sú dostupné až o niekoľko mesiacov. Niektoré ordinácie dokonca prestali používať pevné linky, takže telefonická rezervácia už nie je možná. Pacient si musí buď osobne počkať, alebo si zaplatiť, aby sa vôbec dostal do systému.
Pacienti sa musia pripraviť aj na to, že priamo v ordinácii môžu zaplatiť viac, ako očakávali. Podľa prieskumu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou má každý tretí pacient skúsenosť s poplatkami v zdravotníckych zariadeniach. Až 75 % opýtaných uviedlo, že si priplatili za ošetrenie u zubára, pričom tretina respondentov uviedla platbu u špecialistu. Približne rovnaký podiel ľudí (35 %) spojil návštevu polikliniky s nutnosťou priamej platby.