Od 1. januára 2026 čaká španielskych vodičov zásadná zmena v bezpečnostnom vybavení áut. Tradičný výstražný trojuholník sa bude nahrádzať blikajúcim oranžovým majákom V-16, ktorý vodič umiestni na strechu vozidla pri poruche. Novinka však vyvoláva množstvo otáznikov a ostrú kritiku.
Španielsky systém núdzového označenia vozidiel sa mení. Tradičný trojuholník, ktorý vodiči po celom svete považujú za jednoduchý a účinný nástroj, odchádza do minulosti. Nahradiť ho má elektronický oranžový maják V-16, ktorý sa aktivuje pri nehode alebo poruche a má byť prepojený s platformou DGT 3.0, vysielajúcou varovania na digitálne dopravné značky. Informuje o tom portál Autoviny.
Oranžový maják a jeho kontroverzie
Nový systém vzbudzuje pochybnosti najmä kvôli praktickej účinnosti majáka V-16. Kritici upozorňujú, že jeho svetelné záblesky sú slabšie za denného svetla, pri ostrých zákrutách či v prípade silného slnka. Rovnako môže byť málo viditeľný pri snežení alebo v noci. Niektorí vodiči dokonca tvrdia, že nepostrehli ani veľké majáky vozidiel civilnej gardy alebo polície, čo zvyšuje riziko kolízií s malým oranžovým majákom na streche auta.
Súčasťou systému je aj funkcia V-27. Na rozdiel od fyzického majáka V-16 ide o digitálnu formu varovania priamo na displeji palubnej dosky. Aktivuje sa automaticky cez systém DGT 3.0 a má upozorniť vodiča na rizikové situácie skôr, než ich zbadá vo vlastnom zornom poli.
Praktické problémy s implementáciou
Najväčší problém spočíva v stave španielskeho vozového parku. Priemerný vek áut je 15 rokov a rastie, čo znamená, že množstvo vozidiel nie je kompatibilné s novou technológiou ani s platformou DGT 3.0. Napriek tomu, že od 1. apríla 2018 musia byť všetky nové autá v Európe vybavené systémom eCall (automatické núdzové volanie), len časť z nich je pripojená k Národnému prístupovému bodu, ktorý systém V-27 využíva. Bez registrácie nie je signál V-27 účinný.
Nový smer španielskej bezpečnosti na cestách
Systém eCall generuje núdzové upozornenia, ktoré sa potom zverejňujú ako dopravné informácie na národnom prístupovom bode. Maják V-16 je tak doplnkovým nástrojom inteligentnej mobility DGT. Problémom však zostáva, že na vedľajších a vidieckych cestách chýbajú elektronické dopravné značky, čo výrazne znižuje účinnosť celého systému.
Oranžový maják V-16 môže byť technicky modernou náhradou, no jeho praktické fungovanie na španielskych cestách ešte bude predmetom diskusií a testovania. Kritici varujú, že jednoduchý výstražný trojuholník, ktorý nevyžaduje elektroniku ani pripojenie, má stále svoje opodstatnenie.


