Po tragickej udalosti, ktorú spôsobila havária lietadla spoločnosti Air India, sa medzi verejnosťou začalo špekulovať o tom, či konkrétne miesto na sedenie v lietadle môže ovplyvniť šancu na prežitie. Záujem o sedadlo 11A pravdepodobne výrazne vzrastie, pretože práve na ňom sa nachádzal jediný cestujúci, ktorý prežil nedávnu katastrofu. Otázkou však zostáva, či je táto konkrétna pozícia naozaj bezpečnejšia ako ostatné.
Správa o preživšom pasažierovi silne zasiahla thajského speváka Ruangsaka Loychusaka.

Pri čítaní podrobností o nehode a zistení, že muž, ktorý ako jediný prežil, sedel práve na mieste 11A, sa mu v mysli okamžite vynorili bolestivé spomienky na vlastný traumatický zážitok. Takmer pred tridsiatimi rokmi totiž prežil zrútenie lietadla Thai Airways pri pokuse o pristátie v thajskom meste Surat Thani. V osudný deň sedel na tom istom mieste – sedadle 11A. Informuje NDTV.
Z lietadla, na palube ktorého sa nachádzalo 146 ľudí, vyviazlo len 45. Ruangsak, vtedy ešte mladý muž, mal šťastie, že prežil.

O tragickej udalosti, ktorá si vyžiadala 101 obetí, sa dozvedel celý svet a spevákov život sa tým výrazne zmenil. Správa o súčasnej nehode v Ahmedabáde v ňom obnovila intenzívne emócie.

Priznal, že následky havárie si niesol ešte dlhé roky – trpel záchvatmi úzkosti a vyhýbal sa lietaniu. Aj po čase si živo pamätal zmyslové vnemy z osudného dňa – hluk, pachy, a dokonca chuť vody z močiara, do ktorého lietadlo dopadlo. O svojich pocitoch napísal na sociálnej sieti a neskôr ich rozviedol aj v rozhovoroch pre médiá. Vyjadril hlbokú sústrasť pozostalým a zároveň priznal, že niektoré následky traumy cítil ešte celé desaťročie po nehode.
V súvislosti s aktuálnou nehodou sa otvorila otázka, či určité miesta v lietadle poskytujú väčšiu šancu na prežitie. Sedadlo 11A sa v prípade lietadla Boeing 737 nachádza na ľavej strane trupu, blízko krídla a núdzového východu. Práve táto pozícia môže navodzovať dojem vyššej bezpečnosti, najmä ak sa vezme do úvahy fakt, že britský občan Vishwashkumar Ramesh prežil možno aj vďaka tomu, že sedel v blízkosti najpevnejšej časti lietadla – teda v oblasti krídiel, ktorá je konštrukčne zosilnená.
Viswash Kumar Ramesh. Zdroj: X/YSR
V prípade poškodenia konštrukcie totiž existuje vyššia pravdepodobnosť, že dvere ostanú priechodné a umožnia únik z kabíny.
Náhoda či osud? Bola to len isto náhoda, pretože haváriu lietadla spoločnosti Thai Airways prežilo viacero ľudí. Naproti tomu haváriu spoločnosti Air India prežil iba jeden človek.
Okrem toho sa tieto dve lietadlá líšili. Let spoločnosti Thai Airways bol Airbus A310, zatiaľ čo let Air India AI-171 používal Boeing 787-8 Dreamliner. Dizajn, rozloženie a umiestnenie sedadiel 11A sa v týchto dvoch lietadlách líšia.
Odborníci radia
Napriek tomu odborníci upozorňujú, že štatisticky sa za najbezpečnejšie považujú skôr zadné časti lietadla. Profesor letectva a astronautiky John Hansman uviedol, že pri väčšine nehôd lietadlo padá nosom dopredu, čím sa predná časť stáva najzraniteľnejšou. Zadné rady teda zvyčajne ponúkajú lepšiu šancu na prežitie, najmä ak dôjde k nárazu.

V lietadlách typu Boeing 737 sa tieto sedadlá nachádzajú v oblastiach označených ako rady 45 až 50, pričom ich počet môže v rôznych modeloch lietadiel kolísať. Informuje portál Time + Leisure.
Zároveň však platí, že každá letecká nehoda má svoj špecifický priebeh. V prípade letu Air India sa napríklad lietadlo zrútilo nie počas klesania, ale pri stúpaní.

Práve táto odchýlka opäť dokazuje, že dynamika pádu je nepredvídateľná a preto nemožno s istotou určiť, ktoré miesto v kabíne je pri nehode najbezpečnejšie. Výber konkrétneho sedadla na základe štatistík alebo predchádzajúcich tragédií tak môže byť skôr psychologickou útechou než skutočnou ochranou.
Napriek medializovaným nehodám zostáva letecká doprava najbezpečnejším spôsobom cestovania. Podľa výskumu zverejneného Massachusettským technologickým inštitútom (MIT) v roku 2024 je pravdepodobnosť úmrtia počas komerčného letu extrémne nízka – približne jedna šanca na každých 13 miliónov pasažierov.