Po tom, čo parlament schválil novelu zákona o cestnej premávke, sa na sociálnych sieťach spustila vlna vtipov. Mnohí si predstavovali, že na chodníkoch pribudnú radary pre pomalých dôchodcov či pokuty za rýchlu chôdzu. Dopravný expert Maroš Čabák však upozorňuje, že ľudia zmenu zle pochopili a dodáva, že ide o krok, ktorý mal prísť už dávno.
Parlament schválil definíciu maximálnej rýchlosti chôdze na šesť kilometrov za hodinu. Novela, ktorú predložil Ľubomír Vážny, reaguje na rastúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných zariadení s pomocným motorčekom.
Podľa Vážneho ide o reakciu na čoraz častejšie prípady nebezpečnej jazdy po chodníkoch, ktoré ohrozujú peších.
Šesť kilometrov za hodinu vyvolalo okamžitú reakciu
Po prijatí zákona sa internetom začali šíriť humorné komentáre o „meraní rýchlosti chôdze“ či „radaroch pre peších“. Odborník na dopravu Maroš Čabák však tieto reakcie označil za výsledok nepochopenia zákona, informuje o tom portál tvnoviny.sk.
„Myslím si, že bolo veľmi dobré, že ho vlastne prijali. Súhlasím s tým, pretože celé roky práve kolobežky, elektrické kolobežky a elektrobicykle spôsobili na chodníkoch množstvo nehôd. Niektoré boli tragické a niektoré mali trvalé následky,“ povedal v relácii TN Live.

Nie radary, ale zodpovednosť
Čabák zdôraznil, že nejde o žiadne nové obmedzenie pre bežných chodcov. „Nie je to na úrovni toho, že by sa to meralo radarmi. Ale je dôležité, aby sme boli schopní vyhodnotiť si to a zarámcovať, keď sa bude dokazovať vina, škodová udalosť alebo poškodenie zdravia, prípadne úmrtie,“ vysvetlil.
Podľa neho ide o legislatívny rámec, ktorý pomôže presnejšie určiť zodpovednosť pri nehodách – najmä v prípadoch, kde sa stretne chodec s jazdiacim kolobežkárom.
Inšpirácia pochádza zo zahraničia
Čabák tiež pripomenul, že Slovensko nie je jedinou krajinou, ktorá stanovila rýchlosť chôdze na chodníkoch. Podobné pravidlá už fungujú v rôznych štátoch Európy, kde pomohli znížiť počet konfliktov medzi chodcami a používateľmi malých elektrických dopravných prostriedkov.
Zatiaľ čo internet sa smeje na „rýchlych chodcoch“, odborníci veria, že novela prinesie väčší poriadok a bezpečnosť. Slovensko sa tak pridáva k moderným krajinám, ktoré sa snažia udržať rovnováhu medzi pešími a novými formami mikromobility.
Ako to zhrnul Maroš Čabák: „Ide o zdravý rozum. Nie o radar na chodníku.“


