Pilot havarovaného Boeingu 737-800 spoločnosti Jeju Air nahlásil stret s vtákmi ešte predtým, ako vyslal núdzový signál. Úradujúci premiér a prezident Choi Sang-mook preto nariadil mimoriadnu bezpečnostnú kontrolu celého systému riadenia letovej prevádzky.
Ako sme už informovali, lietadlo so 175 cestujúcimi a šiestimi členmi posádky na palube dostalo povolenie na pristátie o 08:54 miestneho času.
O tri minúty neskôr riadiaca veža upozornila pilotov na možnosť zrážky s vtákmi. O minútu neskôr kapitán stroja vyslal núdzový signál. Piloti s najväčšou pravdepodobnosťou nemali dostatok času na prípravu núdzového pristátia a stroj o 09:03 narazil do betónovej steny na konci pristávacej dráhy a explodoval, informovala televízia Sky News.
Úrady potvrdili, že možnou príčinou tragickej nehody je zrážka s vtákmi a poveternostné podmienky. Odborníci však poukazujú na množstvo nezodpovedaných otázok. Napríklad, prečo lietadlo poháňané dvoma motormi CFM 56-7B26 letelo pri pristávaní príliš rýchlo a prečo sa nevysunul podvozok.
Juhokórejské ministerstvo dopravy oznámilo, že zvažuje špeciálnu kontrolu všetkých 101 lietadiel Boeing 737-800 prevádzkovaných juhokórejskými leteckými spoločnosťami.
Nehodu prežili len dvaja členovia posádky
Lietadlo smerovalo z thajského Bangkoku do Muanu. Haváriu prežili len dvaja členovia posádky, ostatných 179 ľudí na palube zomrelo. Ide o najhoršie letecké nešťastie, ktoré postihlo Južnú Kóreu za posledných 27 rokov.
Pilot pred samotným spustením núdzového signálu mal ešte do vysielačky stihnúť povedať niečo zarážajúce. Prežili len dvaja pasažieri, členka posádky a steward. Ich prvé slová po prebratí hovoria za všetko.
Preživší muž sa mal prebrať až v nemocnici v Mokpo. Nerozumel, prečo leží na lôžku, a bol dezorientovaný. Namiesto toho, aby sa sústredil na zranenia, ho viac zaujímalo, kde sa nachádza. Jeho prvé slová boli: „Čo sa stalo? Prečo som tu?“ Podľa dokladov, ktoré mal pri sebe, ho identifikovali ako 32-ročného Leeho (druhé meno nebolo uvedené).
Ako neskôr spomenul, počas pristávania si sadol a zapol bezpečnostný pás. Na udalosti, ktoré nasledovali po tom, si však nedokázal spomenúť. Jeho ošetrujúci lekár to vysvetlil ako reakciu na šok. „Zdá sa, že (Lee) zažil panický strach. Možno sa obával aj o ostatných cestujúcich a bezpečnosť lietadla,“ priblížil.
Lee sa v čase havárie nachádzal v zadnej časti lietadla, čo mu pravdepodobne zachránilo život. Utrpel zlomeninu ľavého ramena a niekoľko poranení hlavy. Po prebudení však všetko vnímal a nemal problémy ani s výpadkom dlhodobej pamäti. Agentúra Yonhap News informuje, že na žiadosť rodiny bol Lee neskôr prevezený do Ewha Womans University Hospital v Soule.
Nič si nepamätá
Ďalšia preživšia bola členka posádky Kwon (25). Tá skončila v nemocnici Mokpo. Podľa lekárov si na nehodu vôbec nepamätá. Po prebratí mala pociťovať bolesti na niekoľkých častiach tela. Zdravotný personál uviedol, že utrpela tržnú ranu na hlave, zlomeninu členka a podstupuje viacero vyšetrení brucha. „Jej stav je mimo ohrozenia života, ale na nehodu sme sa jej podrobnejšie ešte nepýtali,“ dodal jeden z lekárov.
Frustrácia medzi rodinami obetí stále rastie. Mnoho ľudí čaká na potvrdenie smrti svojich príbuzných. Doteraz bolo identifikovaných 141 obetí.
„Identifikácia tiel prebieha veľmi pomaly. Zdržujú to testy DNA. Mnohé rodiny sú frustrované. Chcú pre svojich blízkych usporiadať poslednú rozlúčku,“ informuje Cordellia Lynchová zo Sky News.