Japonsko začína v piatok testovať vlakovú súpravu schopnú vyvinúť rýchlosť až 400 kilometrov za hodinu. Stroj s názvom Alfa-X by mal začať jazdiť po tamojšej sieti vysokorýchlostných železníc Šinkansen v roku 2030. Od ostatných japonských rýchlovlakov sa líši predovšetkým extrémne dlhým „nosom“, ktorý meria 22 metrov.
Táto dĺžka je potrebná kvôli masívnemu odporu vzduchu, ktorý bude rýchlovlak prekonávať pri každom vjazde do tunela.
Najnovší prírastok do rodiny japonských rýchlovlakov si objednala železničná spoločnosť JR East. Od roku 2030 by mal stroj Alfa-X brázdiť japonské trate prevádzkovou rýchlosťou 360 kilometrov za hodinu. Zhruba v rovnakom čase by malo byť v Japonsku dokončené vysokorýchlostné železničné spojenie s metropolou Sapporo na severe krajiny, píše denník The Telegraph .
Alfa-X bude cestujúcich voziť rýchlosťou o 10 km/h vyššou, než jeho čínsky konkurent Fuxing Hao na trati medzi Pekingom a Šanghajom. Ten je tiež schopný vyvinúť maximálnu rýchlosť až 400 kilometrov za hodinu, uvádza agentúra Bloomberg .
Desaťvozová súprava Alfa-X je vybavená najmodernejšími technológiami, vrátane systému, ktorý zabráni vykoľajeniu počas zemetrasenia. Okrem štandardných bŕzd bude môcť na spomalenie využiť aj tzv. vzduchové brzdy na streche a magnetické dosky v blízkosti koľajníc, informuje iDNES.cz.
Pohodlie cestujúcich pri vysokých rýchlostiach by mala zaistiť sústava tlmičov a vzduchové odpruženie. Nový model vlaku je inšpirovaný modelom E5 spoločnosti JR East, ktorý teraz jazdí na hlavných japonských tratiach.
Alfa-X je považovaný za najrýchlejší vlak na svete, prekonávajú ho iba tzv. maglevy. Tie však nejazdia po koľajniciach, ale ich súpravy „levitujú“ nad dráhou vďaka odpudivým účinkom magnetického poľa. V pravidelnej prevádzke je maglev napríklad na prímestskej dráhe na letisku v Šanghaji.