Po mesiacoch vyjednávaní je na stole DOHODA. ŽSR ustúpili odborárom a železničiarom sľúbili ZVÝŠENIE miezd

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Miroslav Košírer, freepik/EyeEm
Reklama

Pred mesiacom vstúpili odborári železničiarov do štrajkovej pohotovosti. Dôvodom boli neúspešné rokovania o podmienkach odmeňovania na rok 2025. Správca infraštruktúry napokon ustúpil tlaku a na stole je dohoda, ktorá zvýši mzdy.

Odborové združenie železničiarov (OZŽ) v júni vstúpilo do štrajkovej pohotovosti, keďže rokovania s vedením nepriniesli želané výsledky. Aj napriek tomu deklarovali ochotu ďalej diskutovať a hľadať kompromis.

Ukončili vyjednávanie dohodou

Podľa vyjadrení odborárov nie sú súčasné ekonomické ťažkosti vinou pracovníkov železníc. Tvrdia, že nenesú zodpovednosť za infláciu, rast cien energií, či zdražovanie potravín. Ako uvádza Pravda.sk, problém vidia aj v tom, že dlhodobo upozorňujú na nesystémové financovanie železníc.

Kritika smerovala aj na adresu vlády, ktorá má podľa odborárov v rukách možnosť zmeniť situáciu. Odbory žiadali, aby sa do riešenia aktívne zapojili aj minister financií Ladislav Kamenický a minister dopravy Jozef Ráž.

Správca železničnej infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a OZŽ napokon ukončili kolektívne vyjednávanie dohodou. Železničiarom sa tak od júla zvýšia mzdy o 4,8 % po tarifnú triedu 12 vrátane a o 45 eur mesačne od tarifnej triedy 13 vrátane až po zmluvné mzdy.

Zároveň bol podpísaný aj dodatok o mimoriadnej prémii 400 eur ku Dňu železničiarov podľa dohodnutých kritérií. V pondelok o tom informovali ŽSR. Podľa železníc museli všetky strany ustúpiť a nemožno povedať, že by niekto odchádzal od stola po podpise dodatku ku kolektívnej zmluve skutočne spokojný.

„Potrebujeme pokoj pri práci, nie ľudí vyhecovaných k štrajku. Aj preto sme nakoniec ustúpili približne na úroveň deklarovanej inflácie, čo považujeme za férovú a opodstatnenú požiadavku zamestnancov,“ vyjadril sa generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Štrajková pohotovosť už trvá roky

Predseda Odborového združenia železničiarov pri ŽSR Peter Hoffman priblížil, že rokovania neboli jednoduché a reálnym variantom počas vyjednávania bola aj nedohoda. „Zároveň sme však museli brať do úvahy aj možnosti Železníc Slovenskej republiky,“ dodal Hoffman.

Podobná štrajková pohotovosť pritom formálne trvá už od roku 2018. Vtedy vstúpili do pohotovosti všetky odborové organizácie pôsobiace v rámci ŽSR. Hoci tento stav nikdy nebol oficiálne ukončený, bežní cestujúci to počas rokov nijako nepocítili. Júnové oznámenie tak skôr pripomínalo, že napätie medzi zamestnancami a vedením pretrváva.

V čase, keď štát plánuje masívnu modernizáciu železničnej infraštruktúry za stovky miliónov eur, vyplávali na povrch nespokojnosti pracovníkov so svojím ohodnotením. Odbory pripomínajú, že ŽSR je štátny podnik, financovaný z verejných zdrojov, a preto očakávajú, že bude garantované aj férové zaobchádzanie so zamestnancami.

Cieľom štrajkovej pohotovosti nebolo nateraz zastavenie prevádzky, ale vytvorenie tlaku na zamestnávateľa počas rokovaní.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis