Po obrovskom FIASKU sa NISSAN vracia s motorom, ktorý sa vyrovná aj FORMULE 1

Ilsutračné foto. Zdroj: Instagram/@nissan, www.nissan-global.com, www.nissan-global.com, Canva/@andnat-images
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

V automobilovom svete, kde sa všetko točí okolo elektrifikácie, sa občas stane niečo nečakané. Japonský Nissan v tichosti pripravil technologický úder, ktorý posúva hranice efektivity spaľovacích motorov. Predstavil agregát, ktorý svojou účinnosťou prekonáva všetkých sériových konkurentov a dýcha na chrbát jedine špičkovým motorom Formuly 1.

Nejde pritom o zložitý mechanický zázrak, ale o geniálne jednoduchú inováciu vo výrobnom procese, ktorá môže zmeniť pravidlá hry v hybridnom segmente. Píšu o tom aj autoviny.sk.

Za oponou veľkých marketingových vyhlásení sa zrodil motor, ktorý má potenciál v tichosti ovládnuť trh. Reč je o novom trojvalcovom motore s označením ZR15DDTe, ktorý bol navrhnutý ako srdce tretej generácie hybridného systému E-Power.

Jeho kľúčový parameter znie až príliš dobre na to, aby to bola pravda: dosahuje tepelnú účinnosť 42 %. Pre bežného vodiča je to len abstraktné číslo, no v reči inžinierov ide o svätý grál. Konkurenčné hybridné systémy od gigantov ako Toyota či Hyundai sa s hrdosťou hlásia k hodnote 41 %. Ten jediný percentuálny bod navyše však predstavuje obrovský skok v znižovaní spotreby paliva a emisií. V praxi to znamená, že motor dokáže premeniť viac energie z paliva na skutočnú prácu a menej jej vypustí do okolia ako odpadové teplo.

Tento výsledok katapultoval agregát od Nissanu na druhé miesto v celosvetovom rebríčku účinnosti spaľovacích motorov. Jediné motory, ktoré ho dokážu prekonať, sú extrémne vyladené a technologicky náročné pohonné jednotky monopostov Formuly 1. Tie vďaka elektrickým turbodúchadlám a pokročilej rekuperácii energie presahujú hranicu 50 %. Pre sériovo vyrábané vozidlo je však 42 % absolútnym vrcholom, ktorý musel v kanceláriách konkurencie vyvolať poriadny rozruch.

Hybridná pohonná jednotka (Power Unit) Mercedes-AMG z Formuly 1 z roku 2019. Tepelná účinnosť tejto pohonnej jednotky je viac ako 50 %. Zdroj: Wikimedia Commons/Hullian111

Tajomstvo sa skrýva v technológii z úplne iného sveta

Ako sa Nissanu podarilo dosiahnuť niečo, o čo sa ostatní len neúspešne pokúšajú? Odpoveď nespočíva v pridaní ďalších zložitých súčiastok, ale v revolučnej zmene výrobného procesu jedného z kľúčových komponentov – sediel ventilov v hlave valcov. Namiesto tradičného nalisovania do hlavy sa Nissan rozhodol použiť technológiu nazývanú „Cold Spray“ (striekanie za studena). Tento postup, hoci nie je v priemysle úplnou novinkou, sa v masovej výrobe automobilových motorov objavuje po prvýkrát. Princíp spočíva v nanášaní práškového kovu na povrch nadzvukovou rýchlosťou, čím sa častice spoja a vytvoria pevnú vrstvu.

Evolúcia hybridného systému Nissan e-POWER naprieč tromi generáciami. Zdroj: www.nissan.sk

Nissan konkrétne používa zliatinu na báze medi, ktorú strieka priamo do hlavy valcov. Tento prístup prináša dva zásadné benefity. Po prvé, umožňuje inžinierom vytvoriť dokonalý, aerodynamicky optimalizovaný tvar sacieho otvoru. Tým sa minimalizujú turbulencie vzduchu prúdiaceho do spaľovacej komory, čo vedie k oveľa efektívnejšiemu spaľovaniu.

Po druhé, meď ako vynikajúci tepelný vodič dramaticky zlepšuje chladenie v oblasti ventilových sediel, čo zvyšuje celkovú odolnosť a životnosť motora. Celé riešenie je chránené patentom, ktorý Nissan získal len nedávno, čo mu dáva výrazný náskok pred ostatnými.

Z fiaska s VC-Turbo si odniesli cennú lekciu

Tento úspech je o to pôsobivejší, keď si spomenieme na nedávnu minulosť automobilky. Predchádzajúci pokus o revolúciu, motor s variabilným kompresným pomerom VC-Turbo, sa skončil neslávne. Hoci bol na papieri geniálny, jeho extrémna mechanická zložitosť sa ukázala ako Achillova päta. Zákazníci získali len minimálne zlepšenie spotreby za cenu nízkej spoľahlivosti.

Nový motor ZR15DDTe je presným opakom. Namiesto pridávania rizikových mechanických prvkov sa Nissan zameral na zdokonalenie výroby existujúceho komponentu. Je to tichá, elegantná a inteligentná inovácia, ktorá dokazuje, že najväčší pokrok sa často skrýva v detailoch.

Tento agregát bude kľúčový pre systém E-Power, kde motor slúži výhradne ako generátor elektriny pre elektromotor poháňajúci kolesá. Maximálna účinnosť je tu preto absolútnou prioritou. Premiéru by mal mať v roku 2027 v štvrtej generácii modelu Rogue pre severoamerický trh, no jeho rozšírenie do ďalších modelov a na globálne trhy je len otázkou času. Ak sa všetko podarí, Nissan sa môže konečne stať lídrom v hybridnej technológii.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie