Po vlakovej KATASTROFE prichádza zmena: Slovensko zavádza anti-kolízny SYSTÉM, ktorý má zachraňovať životy

nehoda vlakov pri Rožňave
Na snímke príslušníci záchranných zložiek zasahujú po zrážke dvoch rýchlikov, ku ktorej došlo v katastri obce Jablonov nad Turňou v okrese Rožňava v pondelok 13. októbra 2025. Zdroj: FOTO TASR/Veronika Mihaliková, koláž: istream
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Po nedávnej zrážke vlakov pri Jablonove nad Turňou sa Slovensko púšťa do modernizácie železničnej bezpečnosti. Kľúčovým krokom má byť zavedenie systému ETCS, ktorý dokáže automaticky zastaviť vlak v prípade hroziacej kolízie. Na tento účel získame takmer 5,3 milióna eur z eurofondov. Odborníci tento krok vítajú, no varujú, že ide len o začiatok dlhého procesu.

Katastrofa na východe Slovenska opäť poukázala na to, že železničná infraštruktúra trpí investičným dlhom a chýbajú moderné bezpečnostné technológie.

„Slovensko musí spraviť všetko preto, aby železničná doprava bola bezpečná a aby sa také nehody už nestávali,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.

Nehoda odhalila slabiny systému

Odborníci pripomínajú, že napriek dlhoročným výzvam sa modernizačné projekty realizujú pomaly. Anti-kolízny systém ETCS by mohol byť riešením – dokáže totiž automaticky zastaviť vlak, ak hrozí nebezpečná situácia, píše portál tvnoviny.sk.

Systém ETCS (European Train Control System) má podľa odborníkov zlepšiť nielen bezpečnosť, ale aj plynulosť železničnej dopravy.

„ETCS pomôže nielen zvýšiť bezpečnosť a plynulosť, ale aj ekonomiku, pretože pri prechode štátnych hraníc už nebude potrebné prepriahať iný rušeň. Ten istý vlak bude môcť pokračovať aj do zahraničia,“ vysvetlil Miroslav Hopta, člen predstavenstva ZSSK Cargo.

Na potrebu modernizácie upozorňuje aj riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik. „Napríklad Česká republika už na svojom koridore, ktorý priamo nadväzuje na náš, vyžaduje prevádzku s vozidlom, ktoré má funkčné ETCS.“

Pomoc z Bruselu: milióny eur na bezpečné trate

Zavedenie systému bude financované z prostriedkov Európskej únie. Európska komisia podporí vybavenie 29 rušňov národného dopravcu ZSSK a 23 lokomotív spoločnosti Cargo moderným systémom ETCS.

„Táto investícia je dôležitá nielen pre Slovensko, ale aj pre krajiny ako Česko, Rakúsko, Poľsko a Maďarsko – všetky sú súčasťou prepojenej európskej dopravnej siete,“ uviedla Magda Kopczyńska, riaditeľka DG Move z Európskej komisie.

Modernizácia, ktorá nesmie ostať len na papieri

V rámci európskeho nástroja CEF (Connecting Europe Facility) poputuje na Slovensko celkovo 135 miliónov eur. Peniaze budú určené nielen na zavedenie systému ETCS, ale aj na nákup nových strojov a technológií.

Aj keď ide o výrazný krok vpred, odborníci pripomínajú, že bez dlhodobého plánu modernizácie a systematických investícií sa bezpečnosť na železniciach nezlepší zo dňa na deň.

Slovensko sa však týmto krokom aspoň symbolicky odráža od dna – smerom k železniciam 21. storočia, kde technológie zachraňujú životy, nie ich ohrozujú.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova