Podhustené alebo plne nafúknuté pneumatiky na zimných cestách: Čo je bezpečnejšie?

Sú na snehu lepšie podhustené, alebo poriadne dofúknuté pneumatiky? Sú na snehu lepšie podhustené, alebo poriadne dofúknuté pneumatiky? Zdroj: Pexels/Artem Makarov, X/ Simon Lane
Reklama

V otázke, či sú na snehu lepšie pneumatiky s nižším alebo vyšším tlakom, sa názory ľudí často líšia. Keby ste si spravili anketu, pravdepodobne by ste získali veľmi rozdielne odpovede. Na túto tému sa pozreli aj odborníci z portálu Tyre Reviews, ktorí sa rozhodli vyriešiť túto nejednoznačnosť testovaním v reálnych podmienkach. Rôzne názory vychádzajú zo skúseností vodičov, ktorí zvyčajne vychádzajú z vlastných pocitov, no podľa odborníkov je potrebné zohľadniť aj technické aspekty, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť jazdy na snehu.

Vyšší tlak v pneumatikách spôsobuje menší kontakt s vozovkou, čo vytvára vyšší tlak na určitú plochu cesty, čím sa zvyšuje priľnavosť. Na druhej strane, nižší tlak v pneumatikách zväčšuje kontaktnú plochu a umožňuje väčšiu flexibilitu, čím sa zlepšuje priľnavosť.

Otázkou teda zostáva, či by mal byť tlak v pneumatikách na snehu a ľade zvýšený alebo znížený. Na túto dilemu sa pokúsili odpovedať odborníci zo špecializovaného britského portálu Tyre Reviews. Vykonali sériu testov s zimnými pneumatikami Pirelli, skúmali trakciu na snehu, brzdenie a ovládateľnosť pri rôznych hodnotách tlaku. Tieto testy následne zopakovali aj na ľade.

V bežných podmienkach pre osobné vozidlá sa odporúča tlak okolo 2,3 baru, aj keď sa môže líšiť v závislosti od výrobcu a konkrétneho auta. Na nálezy týchto testov sa Jonathan Benson z Tyre Reviews zameral na tlak od 3,4 baru až po veľmi nízke hodnoty, až 0,6 baru, pričom začal s vyššími hodnotami a postupne ich znižoval.

Pri akcelerácii na snehu sa jednoznačne ukázalo, že nižší tlak v pneumatikách poskytoval lepšie výsledky, s lepšou trakciou a kratším časom na zrýchlenie.

Nafúknuté pneumatiky, dlhá brzdná dráha

Testy brzdenia na snehu ukázali, že najviac nafúknuté pneumatiky mali najdlhšiu brzdnú dráhu, zatiaľ čo podhustené pneumatiky sa ukázali ako najefektívnejšie, s najkratšou brzdnou dráhou. Rovnako aj ovládateľnosť vozidla bola lepšia s nižším tlakom v pneumatikách.

Na ľade sa podobne lepšie správali pneumatiky s nižším tlakom, až na veľmi nízke hodnoty, kde sa výkon akcelerácie náhle zhoršil. Pri teste brzdenia sa prekvapivo najhoršie výsledky ukázali pre pneumatiky nafúknuté na strednú hodnotu (2 bary), aj keď experti nevedeli presne vysvetliť, prečo tomu tak bolo.

V celkových testoch na snehu však nižší tlak v pneumatikách preukázal lepšie výsledky. Nižší tlak sa môže využiť aj pri jazde v náročnejších podmienkach, ako sú zasnežené alebo ľadové cesty, alebo v ťažkom teréne, kde sa dosiahne lepšia priľnavosť na nerovnom povrchu. Tieto situácie však nie sú bežné a v normálnej prevádzke sa vyskytujú iba zriedka.

Odborníci však upozorňujú, že znižovanie tlaku pneumatík na veľmi nízke hodnoty by malo byť výnimočné. Takéto hodnoty, najmä pod 1 bar, môžu byť nebezpečné a poškodiť pneumatiky, kolesá alebo dokonca spôsobiť vyšmyknutie pneumatiky z ráfika. Bežné osobné pneumatiky totiž nie sú navrhnuté na takéto extrémne podmienky a rýchlo by sa poškodili.

Nízky tlak v pneumatikách môže mať niekoľko negatívnych následkov, ako sú:

  • Zhoršená ovládateľnosť vozidla
  • Predĺžená brzdná dráha
  • Preklápanie na boky počas priamej jazdy
  • Znížená priľnavosť
  • Zhoršená stabilita v zákrutách („plávanie“)
  • Vyššia spotreba paliva
  • Skrátenie životnosti pneumatík

Okrem toho, vonkajšia teplota tiež ovplyvňuje tlak v pneumatikách. Napríklad ak nafúknete pneumatiky pri teplote okolo 20 °C na 2 bary, pri poklese teploty k nule sa tlak zníži na približne 1,8 baru a pri ešte nižších teplotách môže klesnúť až na 1,7 baru. V extrémne nízkych teplotách (okolo -20 °C) sa tlak môže znížiť až pod 1,6 baru.

Pred jazdou je vždy dôležité skontrolovať odporúčaný tlak v pneumatikách podľa výrobcu vozidla. Túto informáciu nájdete na štítku v priehradke, na viečku palivovej nádrže, na hrane dverí vodiča, na stĺpiku alebo na prahu.

Výrobcovia pneumatík odporúčajú kontrolovať tlak aspoň raz mesačne, pred dlhšími cestami alebo keď veziete ťažký náklad. Tlak je najlepšie merať, keď sú pneumatiky studené, teda po prejdení menej než troch kilometrov.

Michelin varuje, že podhustenie pneumatík môže výrazne ovplyvniť ovládateľnosť vozidla a spôsobiť nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Podobné následky môže mať aj príliš vysoký tlak v pneumatikách.

Všeobecne platí, že podhustené pneumatiky sa opotrebúvajú viac na vonkajších okrajoch, zatiaľ čo pneumatiky s príliš vysokým tlakom majú tendenciu opotrebovávať strednú časť behúňa. Okrem toho, zníženie tlaku o jeden bar môže zvýšiť spotrebu paliva až o 6 %. Tieto faktory môžu ovplyvniť nielen životnosť pneumatík, ale aj bezpečnosť a efektivitu jazdy.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto