Podvodný e-shop oklamal ďalšieho Slováka: Ako spoznať falošné stránky?

Ilustračné foto. Zdroj: Pexels/Mikhail Nilov, Pixabay, Canva/Lanksydesign
Reklama

Pán Igor sa nechal zlákať výhodnou ponukou značkovej brúsky za neuveriteľne nízku cenu. Objednávka cez internet sa však zmenila na nepríjemnú skúsenosť – balík, ktorý dostal, obsahoval lacný falzifikát a predajca je nedostupný. Tento prípad poukazuje na riziká nakupovania cez neoverené internetové obchody.

Igor Solovič si objednal brúsku za 90 eur, pričom jej bežná cena na internete bola okolo 200 eur. E-shop Zjypio ju však ponúkal s až 96-percentnou zľavou – údajne z pôvodných 2 100 eur. „Som si myslel, že pred Vianocami robia výpredaj, tak som to vypísal, prišiel mi potom potvrdzovací e-mail, kde bolo, že záruka tri roky, na dobierku, doprava zadarmo. Vyzeralo to vierohodne,“ opísal Igor. Píšu o tom správy.stvr.sk.

Keď balík dorazil, pán Igor ani nemusel otvoriť krabicu – už podľa obalu bolo jasné, že dostal lacný produkt, ktorý sa na značkovú brúsku len podobal. Rovnaký výrobok sa totiž predáva na čínskych stránkach za 30 eur.

Banka odmietla reklamáciu

Igor sa okamžite obrátil na svoju banku s prosbou o zastavenie platby. „Hneď som išiel do banky a som im to preukázal, že ani dodávateľ tam nie je ani číslo telefónu, poslali úplne iné veci, aby ich zablokovali. Tvárili sa, že mi chcú pomôcť,“ vysvetlil Igor. Platba však už bola autorizovaná a banka jeho reklamáciu zamietla ako neopodstatnenú. „Rezervácia totiž neslúži klientom ako prechodné obdobie, počas ktorého môžu odvolať autorizovanú transakciu. Slúži len na zarezervovanie prostriedkov na platbu a ako informácia pre majiteľa účtu o výške zostatku na účte,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Neexistujúci predajca a chýbajúce údaje

Najväčším problémom bolo, že predajca neposkytol žiadne kontaktné údaje – ani v objednávke, ani na balíku či faktúre. Igor tak nemal možnosť tovar vrátiť ani komunikovať s odosielateľom. Jediným riešením by bolo podať trestné oznámenie, no vzhľadom na nízku škodu (pod 266 eur) nejde o trestný čin.

Ako sa chrániť pred podvodmi?

Podľa odborníkov by mal byť prvým varovným signálom podozrivo nízka cena. „Spotrebiteľ by sa tiež mal pozrieť na iné e-shopy a porovnať si, či tá cena, za ktorú sa predáva na tejto konkrétnej webstránke, je skutočne reálna,“ odporúča Filip Kužma z Inštitútu moderného spotrebiteľa. Ďalej upozorňuje na zásady pri platbe kartou: „Klientom vždy odporúčame platiť kartou online priamo predajcovi, aby sme pomocou služby chargeback vedelo riešiť vymáhanie dlžnej čiastky cez kartovú spoločnosť.

Pri nákupoch online je tiež dôležité overiť si kontaktné údaje predajcu a uchovať faktúru či potvrdenie o objednávke ako dôkaz pre prípad reklamácie. Ak balík nevyzerá dôveryhodne alebo obsahuje poškodený tovar, máte právo ho neprevziať a nezaplatiť dobierku.

E-shop skončil na zozname rizikových stránok

Na základe podnetu od pána Igora bol e-shop Zjypio zaradený Slovenskou obchodnou inšpekciou na zoznam rizikových internetových obchodov. „Ide o zoznam, kde sa snažíme uviesť takýchto šlendriánskych predajcov. Nie je to úplne konečný zoznam, že ak tam predajcu ešte nenájdete, tak je seriózny. Platí to opačne. Ak ho tam nájdete, tak určite od neho nenakupovať,“ varuje vedúci Odboru ochrany spotrebiteľa Marián Jargaš.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Z domova