Slovenské cesty by už onedlho mohli zažiť výraznú inováciu. Poslanec Michal Bartek (HLAS-SD) totiž prichádza s návrhom, ktorý by do legislatívy zaviedol možnosť montáže predného brzdového svetla na osobné a nákladné vozidlá. Svetlo, ktoré by sa rozsvecovalo pri brzdení, by malo slúžiť ako doplnkový bezpečnostný prvok. Jeho cieľom je lepšie informovať ostatných účastníkov cestnej premávky o spomaľovaní vozidla – najmä tých, ktorí sa k nemu blížia z protismeru.
Návrh zákona ráta s tým, že využívanie tohto prvku bude zatiaľ na dobrovoľnej báze. Predné brzdové svetlo by sa malo rozsvietiť vždy, keď vodič stlačí brzdový pedál – rovnako ako zadné svetlá. Jeho účinnosť podporuje aj rozsiahly výskum Žilinskej univerzity, ktorý ukázal, že tento systém môže prispieť k väčšej bezpečnosti v doprave. Informuje o tom portál oPeniazoch.
Svetlo, ktoré môže zachrániť životy
Poslanec Bartek argumentuje tým, že legislatívna úprava má najmä preventívny charakter a jej hlavným cieľom je zníženie počtu dopravných nehôd. „Cieľom je legislatívne zakotviť možnosť použitia tohto prvku, ktorý podľa dostupných výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru (napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov),“ uvádza v návrhu.
V súčasnosti totiž slovenská legislatíva nepovoľuje montáž predného brzdového svetla – chýbajú jej technické špecifikácie aj zákonné rámce. Zákon by mal túto medzeru odstrániť.
Výskum hovorí jasne
Podľa štúdie Žilinskej univerzity, ktorá zahŕňala testovanie na 3 072 vozidlách a vyše 38 miliónov kilometrov, až 78 % vodičov podporuje zavedenie predného brzdového svetla.
Vodiči pritom najviac oceňovali zvýšenie bezpečnosti v komplikovaných dopravných situáciách. Podobne pozitívny bol aj výskum u chodcov. Až 83 % z nich sa zhodlo, že prítomnosť tohto svetla by im pomohla lepšie vyhodnotiť, či sa blížiace vozidlo chystá zastaviť.
Ako bude svetlo vyzerať?
Zatiaľ nie sú presne známe všetky technické detaily, no z návrhu vyplýva, že svetlo by malo byť zelenej farby. Ide o farbu, ktorá sa podľa výskumu ukázala ako najvhodnejšia.
Základnou požiadavkou pritom bude, aby sa svetlo rozsvietilo a zhaslo súčasne so zadnými brzdovými svetlami. V rámci testovania sa svetlo montovalo nad alebo pod predné evidenčné číslo vozidla.

Zmena nebude povinná
„Zavedenie predného brzdového svetla ako dobrovoľného prvku umožní postupné prenikanie tejto technológie, zber ďalších praktických skúseností a zároveň nezaťaží majiteľov vozidiel povinnosťou okamžitej úpravy,“ informuje sa v predloženom materiáli.
Definitívnu podobu technických požiadaviek má určiť ministerstvo dopravy prostredníctvom osobitného právneho predpisu. Zatiaľ však pôjde iba o možnosť, nie povinnosť. Práve to by pritom mohlo motivovať výrobcov a montážne dielne, aby technológiu postupne zavádzali bez nátlaku.
Kedy táto novinka vstúpi do platnosti?
Podľa návrhu zákona by novela mala vstúpiť do platnosti od 1. júla 2026. Práve táto lehota má zabezpečiť dostatočný čas na adaptáciu – pre výrobcov, dovozcov aj technické kontroly.
Dôležité bude aj informovanie verejnosti, aby vodiči pochopili význam a funkciu nového prvku.
Ak bude návrh schválený, Slovensko sa môže zaradiť medzi priekopníkov v oblasti bezpečnostných inovácií v cestnej premávke.
