Posledný úsek D1 v ohrození? Ministerstvo sa bráni rozhodnutiu, podniká PRÁVNE KROKY

Na snímkach je rýchlostná cesta R2 v úseku Kriváň - Mýtna pred dokončením, 4. novembra 2025 a 30. apríla 2025 (uprostred). Vpravo je minister dopravy SR Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SD). Zdroj: FOTO TASR/Michal Svítok, FOTO TASR/Daniel Stehlík, FOTO TASR/Lukáš Mužla, koláž: istream
Reklama

Spor o posledný chýbajúci úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami sa vyostruje. Minister dopravy Jozef Ráž potvrdil, že rezort už podniká právne kroky proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý zrušil súťaž na výstavbu úseku Turany – Hubová. Štát chce podľa ministra využiť všetky dostupné nástroje, aby sa projekt nezastavil.

Rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o zrušení súťaže na výstavbu strategického úseku diaľnice D1 Turany – Hubová nenecháva ministerstvo dopravy chladným. Minister Jozef Ráž v pondelok potvrdil, že jeho rezort už pripravuje žalobu, ktorou chce dosiahnuť preskúmanie tohto kroku.

Podľa ministra ide o zásadný projekt, ktorý má uzavrieť diaľničné prepojenie medzi západom a východom Slovenska. Zrušenie tendra preto považuje za mimoriadne vážny zásah do plánov štátu v oblasti dopravnej infraštruktúry.

Minister hovorí o všetkých dostupných prostriedkoch

Rezort dopravy sa podľa Ráža neplánuje spoliehať len na jeden právny krok. Okrem samotnej žaloby chce ministerstvo využiť aj ďalšie možnosti, vrátane podnetu na podanie protestu prokurátora.

Rozhodnutie predsedu ÚVO označil minister za nesprávne a avizoval, že cieľom je dosiahnuť jeho zvrátenie. „Urobíme maximum pre to, aby sme mohli v tendri pokračovať,“ odkázal Ráž s tým, že ide o posledný chýbajúci úsek diaľnice D1.

Minister o aktuálnom vývoji informoval počas otvorenia úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové. Práve táto stavba patrila dlhé roky k najproblematickejším diaľničným projektom na Slovensku a jej dokončenie má podľa Ráža symbolický význam.

Zároveň pripomenul, že štát má záujem nadviazať na tento úspech pokračovaním výstavby ďalších úsekov, najmä v komplikovanom severnom teréne.

Problémy aj na úseku pri Ružomberku

Minister sa dotkol aj iného úseku D1 v okolí Ružomberka, konkrétne Hubová – Ivachnová, ktorý mal byť pôvodne odovzdaný ešte koncom tohto roka. Dokončenie sa však opäť posunulo.

Dôvodom je podľa Ráža nový, hoci menší zosuv pôdy v blízkosti výjazdu z tunela Čebrať. Zasiahnutý bol jeden z mostných objektov, ktorý sa dostal do zosuvného územia. Technický problém je momentálne predmetom riešenia a minister verí, že pôjde o otázku niekoľkých mesiacov, nie rokov.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Peter Kubovič rozhodol o zrušení tendra na D1 Turany – Hubová po preskúmaní podmienok súťaže. Úrad poukázal na rozpor medzi kvalifikačnými požiadavkami a návrhom zmluvy.

Podľa ÚVO boli na uchádzačov kladené veľmi prísne požiadavky na skúsenosti s výstavbou tunelov, ktoré však neboli premietnuté do záväzných zmluvných podmienok. Inými slovami – do súťaže sa mohli prihlásiť len firmy s konkrétnymi skúsenosťami, no po podpise zmluvy by ich už neboli povinné dodržiavať.

Riziko pre hospodársku súťaž

Úrad pre verejné obstarávanie považuje takýto postup za neodôvodnené obmedzenie hospodárskej súťaže. Podľa jeho výkladu by nastavenie tendra mohlo diskriminovať časť potenciálnych uchádzačov a zvýhodniť len úzky okruh firiem.

Práve tento rozpor sa stal hlavným dôvodom, pre ktorý ÚVO nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti súťaž zrušiť. Ministerstvo dopravy s týmto výkladom zásadne nesúhlasí a chce ho napadnúť právnou cestou.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova