Na diaľnici platia jasné pravidlá. A hoci si to mnohí vodiči neuvedomujú, ich nedodržiavanie môže mať nielen finančné, ale aj bezpečnostné následky. Jazdiť „len tak“ v ľavom alebo strednom pruhu sa na slovenských cestách nemusí vyplatiť.
Kde je vaše miesto? Pravidlo je jasné!
Podľa zákona o cestnej premávke by mali vodiči jazdiť prednostne v pravom jazdnom pruhu. Ľavý a stredný pruh slúžia iba na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie. Informuje o tom portál Autoviny.sk.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) k tomu dodáva: „Vodič by mal jazdiť v pravom (strednom) jazdnom pruhu. Ľavý jazdný pruh, takzvaný rýchly, je určený hlavne pre záchranné zložky. Prípadne slúži na predchádzanie, ak ide o vozidlo s nízkou rýchlosťou v strednom jazdnom pruhu.“
Výnimka: Hustá premávka a súbežná jazda
Zákon však pozná výnimku. V prípade, že je na diaľnici hustá doprava a vytvoria sa súvislé prúdy vozidiel, môžu autá jazdiť vedľa seba v rôznych pruhoch. Vtedy sa to nepovažuje za predchádzanie, aj keď sa jedno vozidlo pohybuje rýchlejšie ako iné v inom pruhu.
Bezdôvodná jazda v ľavom pruhu môže byť drahá
Nerešpektovanie pravidiel má aj finančné následky:
- za blokovanie iného vozidla hrozí vodičovi pokuta 100 eur,
- za neopodstatnenú jazdu v ľavom pruhu si môže policajt vypýtať 60 eur.
Hrozí však aj niečo horšie
Nedodržiavanie pravidiel nie je len o peniazoch. Bezdôvodné blokovanie ľavého pruhu či nečakané prechádzanie medzi pruhmi môže vážne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Nehody vo vysokých rýchlostiach pritom bývajú často fatálne.
A čo jazda v meste?
Na cestách v meste je situácia mierne odlišná. Na úsekoch s dvoma alebo viacerými jazdnými pruhmi môže vodič používať ktorýkoľvek pruh. Aj tu však platí obmedzenie: Ak sa vozidlá pohybujú vo všetkých pruhoch a bránia rýchlejšiemu autu v jazde, vodič v ľavom pruhu má povinnosť ho čo najskôr opustiť, pokiaľ nejde o predchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.