V posledných týždňoch mobilní operátori na Slovensku zaznamenali výrazný nárast podvodných volaní a správ cez rôzne komunikačné platformy.
Potvrdil to pre TASR Henrich Krejčí, výkonný riaditeľ Asociácie mobilných operátorov Slovenska (ASMOS). Podľa neho nejde len o slovenský fenomén, podobné prípady sa objavujú v celej Európe.
„Najčastejšie ide o podvodné hovory zo zahraničia, správy s odkazmi na podozrivé weby, falošné aplikácie či online obchody a tzv. clickbaitové podvody. Ďalšie riziká môže priniesť zneužívanie nástrojov umelej inteligencie,“ vysvetlil Krejčí.
Technické opatrenia a spolupráca s regulátormi
Operátori združení v asociácii prijímajú opatrenia, ktoré denne odfiltrujú desiatky tisíc podvodných hovorov skôr, než sa dostanú k zákazníkom. Okrem toho aktívne blokujú podozrivé čísla a spolupracujú s príslušnými štátnymi orgánmi. Dôležitá je aj osvetová činnosť – informačné kampane majú zvýšiť povedomie verejnosti o rizikách týchto podvodov.
„Problém podvodov presahuje hranice Slovenska a možnosti samotných operátorov. Preto úzko spolupracujeme s domácimi regulačnými orgánmi, ale aj s partnermi na európskej úrovni, aby sme dokázali efektívne reagovať na nové hrozby,“ doplnil Krejčí.
Riziká umelej inteligencie a zraniteľné skupiny
Do budúcnosti považuje Krejčí za významné riziko zneužívanie nástrojov umelej inteligencie. „Popri prijímaní technických opatrení je kľúčové zameriavať sa na prevenciu a zvyšovanie povedomia všetkých používateľov o bezpečnom využívaní informačných technológií. Osobitnú pozornosť venujeme ochrane zraniteľných skupín – seniorov, detí a mladých ľudí,“ uzavrel.
Prevencia a zvýšená opatrnosť ako kľúč
Zástupcovia mobilných operátorov odporúčajú podľa portálu Živé zákazníkom pokračovať v preventívnych opatreniach: nikdy neposkytovať osobné ani platobné údaje, neinštalovať aplikácie na pokyn neznámych osôb a neposkytovať vzdialený prístup k svojim zariadeniam.
V prípade pochybností je vhodné kontaktovať banku alebo operátora. Tento útlm volaní zároveň poukazuje na dôležitosť neustálej informovanosti verejnosti a spolupráce medzi operátormi, regulačnými orgánmi a samotnými používateľmi, aby bolo možné efektívne reagovať na meniace sa hrozby a zabezpečiť ochranu najzraniteľnejších skupín, vrátane seniorov, detí a mladých ľudí.