Pozor na podvodné volania: Mobilní operátori varujú pred hrozbami zo zahraničia a rizikami umelej inteligencie

podvod, telefonát
Podvodné telefonáty boli v poslednom čase problémom pre celé Slovensko. Zdroj: Pexels/Mary Taylor; Canva
Reklama

V posledných týždňoch mobilní operátori na Slovensku zaznamenali výrazný nárast podvodných volaní a správ cez rôzne komunikačné platformy.

Potvrdil to pre TASR Henrich Krejčí, výkonný riaditeľ Asociácie mobilných operátorov Slovenska (ASMOS). Podľa neho nejde len o slovenský fenomén, podobné prípady sa objavujú v celej Európe.

Najčastejšie ide o podvodné hovory zo zahraničia, správy s odkazmi na podozrivé weby, falošné aplikácie či online obchody a tzv. clickbaitové podvody. Ďalšie riziká môže priniesť zneužívanie nástrojov umelej inteligencie,“ vysvetlil Krejčí.

Technické opatrenia a spolupráca s regulátormi

Operátori združení v asociácii prijímajú opatrenia, ktoré denne odfiltrujú desiatky tisíc podvodných hovorov skôr, než sa dostanú k zákazníkom. Okrem toho aktívne blokujú podozrivé čísla a spolupracujú s príslušnými štátnymi orgánmi. Dôležitá je aj osvetová činnosť – informačné kampane majú zvýšiť povedomie verejnosti o rizikách týchto podvodov.

Problém podvodov presahuje hranice Slovenska a možnosti samotných operátorov. Preto úzko spolupracujeme s domácimi regulačnými orgánmi, ale aj s partnermi na európskej úrovni, aby sme dokázali efektívne reagovať na nové hrozby,“ doplnil Krejčí.

Riziká umelej inteligencie a zraniteľné skupiny

Do budúcnosti považuje Krejčí za významné riziko zneužívanie nástrojov umelej inteligencie. „Popri prijímaní technických opatrení je kľúčové zameriavať sa na prevenciu a zvyšovanie povedomia všetkých používateľov o bezpečnom využívaní informačných technológií. Osobitnú pozornosť venujeme ochrane zraniteľných skupín – seniorov, detí a mladých ľudí,“ uzavrel.

Prevencia a zvýšená opatrnosť ako kľúč

Zástupcovia mobilných operátorov odporúčajú podľa portálu Živé zákazníkom pokračovať v preventívnych opatreniach: nikdy neposkytovať osobné ani platobné údaje, neinštalovať aplikácie na pokyn neznámych osôb a neposkytovať vzdialený prístup k svojim zariadeniam.

V prípade pochybností je vhodné kontaktovať banku alebo operátora. Tento útlm volaní zároveň poukazuje na dôležitosť neustálej informovanosti verejnosti a spolupráce medzi operátormi, regulačnými orgánmi a samotnými používateľmi, aby bolo možné efektívne reagovať na meniace sa hrozby a zabezpečiť ochranu najzraniteľnejších skupín, vrátane seniorov, detí a mladých ľudí.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
Kanal 1 (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Spravodajstvo