Lidl v Maďarsku spúšťa projekt, ktorý môže zmeniť život na vidieku. Zatiaľ čo malé dediny bojujú s vymierajúcimi obchodmi, reťazec sa rozhodol priviezť supermarket priamo k nim.
V polovici októbra odštartoval pilotný projekt pojazdnej predajne, ktorá má otestovať, či sa moderný supermarket dokáže uživiť aj tam, kde ľudia musia za bežným nákupom cestovať desiatky kilometrov. Píše o tom aj idnes.cz.
Pre obyvateľov mnohých maďarských dedín je bežný nákup logistickou nočnou morou. Predsedníčka predstavenstva Lidl Maďarsko, Zita Szlavikovicsová, situáciu pozná. „V mnohých menších dedinách musia ľudia cestovať desiatky kilometrov, aby sa dostali do obchodu,“ uviedla pre Budapest Business Journal. „Niekde žiadny obchod nie je, inde má len veľmi obmezený sortiment.“
Hoci reťazec plánuje otvárať nové kamenné predajne, Szlavikovicsová si ilúzie nerobí: „Aj keby boli všetky podmienky ideálne, nemohli by sme byť přítomní vo všetkých onciach.“
Ľuďom vozia plnohodnotný obchod, nie iba dodávku
Riešenie, ktoré predstavili v logistickom centre v Ecseri, nie je len obyčajná dodávka s pečivom. Ide o špeciálne navrhnuté nákladné vozidlo s modulárnou kontajnerovou jednotkou. Vo vnútri je to plnohodnotná klimatizovaná predajňa, ktorá myslí na všetko: má chladiace aj mraziace boxy a oddelený priestor na čerstvé ovocie a zeleninu.

A čo je najdôležitejšie, ceny sú rovnaké ako v ktoromkoľvek inom Lidli. V ponuke je viac ako 80 druhov tovaru, od mliečnych výrobkov, cez mrazené potraviny (vrátane obľúbených obaľovaných syrov) až po trvanlivé produkty a čistiace prostriedky. Aby sa obchod počas dňa nevypredal, sprevádza ho ďalšie nákladné auto, ktoré priebežne dopĺňa zásoby.
Testujú 48 dedín, niektoré majú sotva 100 ľudí
Reťazec si na testovanie vybral náročné územie. Pilotný projekt potrvá 25 dní, do konca novembra. Mobilný Lidl počas neho navštívi 48 obcí s celkovým počtom 28-tisíc obyvateľov. Ide o miesta, ktoré sú pre veľké obchody neviditeľné – najmenšia dedina na trase má len okolo sto ľudí, tá najväčšia nepresahuje 1 200. V každej lokalite sa kamión zastaví na niekoľko hodín, zvyčajne v centre obce. Ak sa test osvedčí, plán je jasný. „Na projekte pracuje viac než 70 ľudí… Pokiaľ se osvědčí, plánujeme ho znovu spustiť na jar,“ potvrdila Szlavikovicsová.
Toto nie je len charita. Je to kombinácia spoločenskej zodpovednosti a marketingového experimentu. „Chceme posilniť dedinské komunity a podporiť ich udržateľnosť tým, že im zlepšíme prístup k potravinám,“ vysvetlila šéfka maďarského Lidlu.

Podobné experimenty už prebiehajú aj inde, napríklad vo Francúzsku, kde reťazec Casino takto rieši zásobovanie v rámci svojej reštrukturalizácie. Nejde ani o krok smerom k automatizovaným predajniam; Lidl zdôraznil, že cieľom je zachovať osobný kontakt, ktorý sa v digitálnej dobe vytráca.
Pojazdné predajne zažívajú renesanciu
Samotný nápad nie je nový. Staršie generácie si pamätajú typické žlté autá Family Frost, ktoré v Maďarsku a v Česku vozia mrazené potraviny od 90. rokov. V Česku zažili pojazdné predajne éru slávy aj úpadku. Kým v roku 1991 križovalo vidiek asi 115 veľkých kamiónov siete Jednota, po roku 1989 nedokázali konkurovať novým reťazcom a takmer vymizli.
V roku 2005 ich jazdilo len zopár, často prežívali len vďaka dotáciám od obcí. Dnes sa síce vracajú, no ide skôr o menšie dodávky špecializované na čerstvý tovar – pečivo, mäso či ryby. Lidl však robí niečo iné. „Učíme sa, ako obsluhovať komunity, ktoré velkoobchodný maloobchod zanechal stranou,“ uzavrela Szlavikovicsová.


