Ceny v obchodoch neklesajú a peňaženky Slovákov to cítia čoraz intenzívnejšie. Najnovšie dáta ukazujú, že hoci sa snažíme udržať si životný štandard, tretina z nás už musela pri nákupe potravín zľaviť zo svojich nárokov.
Pozrite sa, koľko z výplaty nám „zje“ strava a prečo obedové pauzy v reštauráciách nahrádzajú plastové krabičky z domu. Píše o tom aj Refresher.
Rok 2025 priniesol mierny, no varovný nárast v správaní spotrebiteľov. Kým minulý rok šetrilo na kvalite potravín 30 % ľudí, dnes toto číslo stúplo na 32 %. Nejde však o apokalyptický scenár, najmä ak sa pozrieme do spätného zrkadla na rok 2022. Vtedy, pod tlakom doznievajúcej pandémie a ekonomickej neistoty, obetovala kvalitu jedla viac ako polovica národa (55 %).
Súčasný trend naznačuje, že sme sa poučili. Prieskum FOOD barometer spoločnosti Edenred, ktorý spovedal viac ako tisíc Slovákov, odhalil zaujímavý posun v prioritách. Až 63 % opýtaných jasne deklaruje, že ak treba utiahnuť opasok, urobia to radšej v iných oblastiach života. Kvalitné jedlo zostáva prioritou a len zanedbateľných 6 % ľudí tvrdí, že im na zložení stravy nezáleží.
Takmer pätina ľudí minie na jedlo polovicu výplaty
Pohľad na mesačné výdavky slovenských domácností však nie je veselý. Pre väčšinu z nás (32 %) predstavuje nákup potravín a stravovanie položku, ktorá z rozpočtu ukrojí 20 až 30 %. To je ešte ten lepší prípad.
Alarmujúcejšie sú dáta pri nízkopríjmových skupinách. Viac ako pätina ľudí (22 %) musí na jedlo vyčleniť do 40 % svojich príjmov. Ešte horšie je na tom skupina 18 % respondentov, ktorým strava zhltne viac ako 40 % mesačného rozpočtu.

Obedové menu zdraželo rýchlejšie než príspevky od šéfa
Hoci sa hodnota stravného pre zamestnancov v roku 2025 upravovala dvakrát – v apríli a v decembri – realita v reštauráciách je iná. Tieto úpravy reagovali na index cien jedál, no podľa samotných zamestnancov to nestačí. Polovica opýtaných vníma zvýšenie príspevkov len ako oneskorenú náplasť, ktorá dobieha infláciu.
Skeptickejšia je ďalšia tretina ľudí (35 %), ktorá je presvedčená, že hodnota stravného za reálnymi cenami obedov výrazne zaostáva. Spokojnosť vyjadrilo len 15 % šťastlivcov, ktorým príspevok na stravu plne pokrýva náklady na obed.
Reštaurácie prichádzajú o hostí, krabičky z domu víťazia
Keď matematika nepustí a obed v reštaurácii sa stane luxusom, Slováci menia návyky. Až 77 % ľudí rieši situáciu varením doma a nosením si vlastného jedla do práce. Je to logický krok, ktorý šetrí peniaze a často je aj zdravší, no pre gastro segment to predstavuje vážnu hrozbu.
Ešte drastickejšie riešenia volí menšia časť populácie. Sedemnásť percent ľudí sa obedov vzdalo v prospech „suchej stravy“ a 6 % respondentov obed úplne vynecháva, čo je zo zdravotného hľadiska najhoršia možnosť. Odborníci varujú, že tento odliv zákazníkov môže pre mnohé reštaurácie znamenať definitívny koniec.
Situáciu upokojuje Lívia Bachratá zo spoločnosti Edenred, ktorá vidí pozitívum v tom, že ľudia napriek tlaku nerezignovali na zdravie úplne. „Ľudia si stále uvedomujú význam kvalitnej stravy, ktorá im umožňuje lepšie fungovať, pracovať a zarábať peniaze,“ uzatvára odborníčka.

