Pred 55 rokmi otvorili v Bratislave legendárny obchodný dom Prior

Reklama
Zdroj: FOTO TASR/Jakub Kotian

Dizajnovo aj produktovo to bolo miesto, ktoré prinieslo úplné novinky v Československej socialistickej republike (ČSSR). Medzi ne patril napríklad aj prvý eskalátor. Pri jeho slávnostnom otvorení museli pred davom nakupovania dychtivých ľudí asistovať štyri vojenské vetriesky.

Dnes (20. novembra) uplynie 55 rokov, odkedy otvorili na bratislavskom Kamennom námestí prvý obchodný dom (OD) vo vtedajšej ČSSR – legendárny Prior. Trojuholníková budova Priora na Kamennom námestí o celkovej predajnej ploche 11.000 m2 vznikala v rokoch 1964 až 1968 podľa projektu architekta Ivana Matušíka. Získal zaň Cenu Dušana Jurkoviča. Reklamným sloganom Prioru bolo – Nákup pod jednou strechou. Obchodný dom sa stal prvým svojho druhu s kompletným sortimentom v bývalom Československu.

„Značka Prior reprezentovala nielen niekdajší obchodný dom na Kamennom námestí v Bratislave, ale celý reťazec nákupných centier vo vtedajšom Československu. V Čechách a na Morave sa vybudovalo postupne 22 Priorov. Riadilo ich generálne riaditeľstvo z Bratislavy, čo nebolo v tých časoch obvyklé. Názov Prior sa odvodil od slova prioritný, ktoré znamená aj prvenstvo,“ vysvetlila pre TASR etnologička a historička Katarína Nádaská.

V obchodnom dome boli rôzne tovary a napríklad aj dizajnové prvky, ktoré neexistovali dovtedy v celej ČSSR. Napríklad prvé pohyblivé schody – eskalátor. „Veľa ľudí chodilo vtedy do Priora najmä kvôli nim. Vyskúšať si ich, povoziť sa. Bola to veľká atrakcia najmä pre ľudí z vidieka. Usporadovali sa dokonca zájazdy vzorných pracovníkov JRD, kde jedným z bodov návštevy Bratislavy bola aj návšteva OD Prior,“ uviedla ďalej.

V deň otvorenia pred vstupom do obchodného domu vytvorili vojenské autá koridor na regulovaný vstup nakupujúcich. Už v prvý deň prevádzky navštívilo Prior okolo 40.000 ľudí a minuli vyše 5,5 milióna československých korún. To bolo na Slovensku dovtedy nevídané.

Jednou z výhod nakupovania v Priore bol podľa Nádaskej aj bezpultový predaj. Znamenalo to, že zákazník si mohol tovar ohmatať a do sýtosti si ho poobzerať. OD mal v tej dobe 25 špecializovaných oddelení. „Prior v podstate nadväzoval čiastočne na tradíciu prvého obchodného domu v Bratislave, v ktorej najstarší Dunaj (pôvodne Brouk a Babka) postavili ešte pred vojnou v roku 1936 a v 60. rokoch sa profiloval ako Dom módy s prevažne textilným sortimentom,“ povedala pre TASR Nádaská.

Už v novembri 1964 otvorili v Banskej Bystrici obchodný dom Hron a v Košiciach rozostavali Hornád. Oba sa neskôr stali Priormi, boli však oveľa menšie ako bratislavský. Prior na Kamennom námestí mal okrem iného ako prvú reštauráciu na streche a moderný orloj so zvonkohrou s 12 zvonmi na svojej fasáde z autorskej dielne Jaroslava Kočiša.

V prvých rokoch lákal nakupujúcich najmä množstvom tovaru, jeho usporiadaním na predajnej ploche, ale napríklad aj aranžovaním výkladných skríň. Výklady sa menili každý týždeň a uplatnilo sa v nich veľa aranžérskych inovatívnych nápadov. Vtedajšie vedenie pracovalo predtým v obchodnom dome Dunaj a keď začali rozmýšľať nad interiérom Priora a organizáciou činnosti v ňom, vybrali sa pre inšpiráciu do Švajčiarska a tamojších obchodných centier.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie