Príbeh, ktorý ste nečakali: Ako automobilka dala meno kultovému časopisu Playboy

Hugh Hefner, zakladateľ Playboy
Hugh Hefner, zakladateľ Playboy. Zdroj: X/Tomas, 100% FICHAJES DE FÚTBOL,100% FICHAJES DE FÚTBOL
Reklama

Určite by dnes málokto spojil legendárny pánsky časopis Playboy s malou a takmer zabudnutou americkou automobilkou rovnakého mena. Je paradoxné, že práve tento výrobca nenápadných a nie veľmi esteticky pôsobiacich vozidiel sa stal inšpiráciou pre magazín, ktorý je dnes symbolom luxusu, extravagancie a ženského pôvabu.

V povojnových Spojených štátoch, plných optimizmu a túžby po nových začiatkoch, videl predajca áut Lou Horowitz šancu vo vytvorení menšieho a dostupného vozidla. Spolu s mechanikom Normom Richardsonom a bývalým inžinierom Charliom Thomasom z Pontiacu založili v roku 1947 v Buffale v štáte New York firmu Playboy Motor Car Corporation. Informuje Idnes.cz.

Ich zámerom bolo vytvoriť auto za približne 900 dolárov, ktoré by ponúkalo úspornú prevádzku a zároveň športový dizajn. Prvý prototyp dokončili v roku 1947 a priniesol niekoľko inovácií, napríklad plne nezávislé zavesenie kolies a jedinečnú skladaciu plechovú strechu, ktorú bolo možné skryť za sedadlá – tento detail predbehol Ford Skyliner o takmer desať rokov.

V tento deň v roku 1948 bol predstavený Playboy. Auto, ktoré vyrábala spoločnosť Playboy Motor Car Corporation z Buffala, bolo celokovové a malo sklápaciu strechu. Žiaľ, spoločnosť vyrobila iba okolo 100 áut, kým v roku 1951 nezkrachovala. Zdroj: X/REV Parts Management

Vozidlo, poháňané štvorvalcovými motormi od rôznych výrobcov, bolo určené pre mladých šoférov, ženy a rodiny hľadajúce druhé auto.

Hoci sa tento revolučný model snažil zmeniť automobilový trh, výroba bola obmedzená a nikdy nedosiahla masovú produkciu. Nakoniec spoločnosť v roku 1951 skončila pre finančné ťažkosti a stratu dôvery investorov. Celkovo vzniklo iba 97 sériových áut a niekoľko prototypov.

Zaujímavý je aj príbeh, ako sa názov Playboy dostal k zakladateľovi rovnomenného časopisu, Hughovi Hefnerovi.

Hugh Hefner. Zakladateľ Playboya zomrel vo veku 91 rokov. Zdroj: X/Where Are They Now?

V roku 1953, keď Hefner hľadal meno pre svoj nový magazín zameraný na mužský životný štýl, narazil na problém – pôvodný názov „Stag Party“ bol už obsadený.

Vďaka pomoci priateľa Eldona Sellersa, ktorého matka kedysi pracovala pre automobilku Playboy, navrhol práve tento názov. Hefner ho prijal a časopis sa rýchlo stal fenoménom, pričom prvé výtlačky sa takmer celé vypredali.

Napriek tomu, že časopis Playboy sa stal symbolom mužskej kultúry, autá vždy zohrávali dôležitú úlohu.

Playboyovské sídlo. Zdroj: X/ Darren Rovell

Víťazky súťaže Playmate roku od roku 1964 získavali ako ceny luxusné autá, od ružového Fordu Mustang až po Porsche 911 Carrera GTS. Sám Hefner bol známy rozsiahlym zberateľstvom vozidiel, medzi ktorými nechýbali prestížne značky ako Mercedes či Maserati.

Časopis Playboy. Zdroj: X/Haley Reinhart

Z pôvodných 97 vyrobených automobilov značky Playboy prežilo dnes len asi 43 kusov. Niekoľko z nich vrátane prototypu vlastní vnuk zakladateľa, David Kaplan, ktorý sa stará o zachovanie odkazu spoločnosti pre ďalšie generácie.

Hugh Hefner, zakladateľ Playboya. Zdroj: X/HuffPost

Hoci meno Playboy v automobilovom priemysle nenadobudlo významnú pozíciu, Hugh Hefner dokázal transformovať tento názov na symbol americkej kultúry a štýlu. Príbeh automobilky i časopisu ukazuje, ako môže inšpirácia prísť z nečakaných zdrojov a ako malé firmy môžu zanechať trvalý odtlačok v kultúrnej histórii.

Navyše, príklady z histórie ukazujú, že vznik názvu automobilov je často výsledkom náhody či zaujímavých okolností. Napríklad japonský Suzuki Hustler z roku 2013, napriek podobnosti mena s americkým magazínom pre dospelých, dostal svoj názov podľa obrazu obratnosti a nostalgie, a nie vďaka spojeniu s publikáciou Larryho Flynta. Podobne japonské kupé Datsun Fairlady Z získalo pomenovanie podľa muzikálu My Fair Lady, ktorý zaujal prezidenta automobilky pri návšteve New Yorku.

Tento fascinujúci príbeh spája automobilovú históriu s kultúrnymi fenoménmi a ukazuje, ako sa jedno meno dokáže pretaviť z neznámej firmy na svetoznámu značku.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto