Americkí výskumníci predstavili návrh semaforov s netradičným bielym svetlom, ktorý má informovať vodičov, že križovatku práve ovládajú autonómne automobily. Cieľom je uľahčiť plynulý pohyb áut a znížiť dopravné zápchy.
Doteraz používané semafory s červenou, oranžovou a zelenou by mohli dostať nový, štvrtý signál – biely. Myšlienka pochádza zo Štátnej univerzity Severnej Karolíny, kde odborníci tvrdia, že biele svetlo uľahčí pohyb vozidiel a prispeje k bezpečnejšej premávke, najmä v oblastiach, kde sa využívajú autonómne autá, uvádza portál Unión Rayo.
Biela farba nebude nahrádzať existujúce signály. Jej úlohou je upozorniť vodičov, že križovatku momentálne ovládajú vozidlá vybavené systémami umelej inteligencie, ktoré medzi sebou zdieľajú informácie a koordinujú jazdu v reálnom čase.
Semafor aktivuje biele svetlo, ak je v okolí dostatočný počet autonómnych áut, schopných samostatne riadiť dopravu. Bežní vodiči sa nemusia rozhodovať inak než obvykle – stačí, ak sledujú vozidlá pred sebou. Autonómne vozidlá presne vedia, kedy sa zastaviť a kedy pokračovať.
Tradičné červené, oranžové a zelené svetlo zostáva aktívne, biele sa rozsvieti len v momentoch, keď AI prevezme kontrolu nad križovatkou.
Technológia za systémom
Celý koncept využíva tzv. distribuované výpočtové riadenie, ktoré umožňuje vozidlám a semaforom vymieňať si údaje o rýchlosti, polohe a smere jazdy. Prakticky to funguje takto:
- Skupina autonómnych áut sa približuje ku križovatke.
- Vozidlá zasielajú semaforu svoje dáta v reálnom čase.
- Systém vyhodnotí, či je dostatok autonómnych áut na samostatné riadenie.
- Rozsvieti sa biele svetlo, čo signalizuje, že riadenie prevzali AI vozidlá.
- Ostatní vodiči nasledujú kolónu bez potreby vlastného rozhodovania.
- Ak počet autonómnych áut opadne, biele svetlo zhasne a križovatku opäť riadi klasický semafor.
Výhody pre premávku a životné prostredie
Výskum ukazuje, že aj pri desiatich percentách autonómnych vozidiel by sa znížili časové straty o približne 3 %. Ak by väčšina premávky tvorili autonómne autá, čakacie doby by mohli klesnúť až o 94 %.
Plynulejšia doprava znamená menej spotrebovaného paliva, nižšie emisie a zároveň vyššiu bezpečnosť, pretože vodiči jasne vedia, že situáciu kontrolujú inteligentné systémy. Biele svetlo sa tak stáva symbolom, že AI riadi križovatku.
Testovanie systému
Výskumníci z NC State plánujú prvé testy v uzavretých lokalitách, napríklad v prístavných areáloch, kde je veľa vozidiel, minimum chodcov a predvídateľné trasy. Hoci sa hovorí o bielej farbe, experti nevyhrážajú, že sa môže použiť aj iný svetlý a dobre rozpoznateľný odtieň.
Nový systém by mohol znamenať začiatok éry, v ktorej ľudia a autonómne autá spolupracujú na ceste, namiesto toho, aby si komplikovali pohyb v premávke.