Slovenskú železničnú dopravu v regiónoch čaká výrazná zmena. Národný dopravca sa rozhodol investovať do komplexnej obnovy desiatok dieselových vlakov, ktoré sú dnes nenahraditeľné na tratiach bez elektrifikácie. Modernizácia má priniesť vyšší komfort, nižšiu poruchovosť a dlhšiu životnosť vozidiel. Zároveň ZSSK upozorňuje, že počas sviatočného obdobia sú vlaky výrazne vyťaženejšie než zvyčajne.
Na mnohých slovenských tratiach, najmä mimo hlavných koridorov, zostáva železnica odkázaná na dieselový pohon. Ide o úseky s nižšími rýchlosťami, komplikovanými technickými pomermi a bez plánovanej elektrifikácie v najbližších rokoch. Práve pre tieto trate sú motorové jednotky typu 813/913, známe ako „Bagety“, často jediným možným riešením.
Železničná spoločnosť Slovensko preto zvolila cestu modernizácie existujúcich vozidiel namiesto nákupu úplne nových súprav. Podľa dopravcu ide o ekonomicky racionálny krok, ktorý umožní zlepšiť kvalitu cestovania bez neúmerného zaťaženia rozpočtu.
Tridsaťtri vlakov pre štyri kraje
Obnova sa bude týkať celkovo 33 dieselmotorových jednotiek, ktoré budú nasadzované v Banskobystrickom, Nitrianskom, Žilinskom aj Košickom kraji. Modernizované vlaky sa objavia na viacerých regionálnych trasách – od stredného Slovenska až po východ krajiny, vrátane spojení ako Zvolen – Banská Štiavnica, Vrútky – Prievidza, Kraľovany – Trstená či Košice – Mukačevo.

ZSSK zdôrazňuje, že ide o trate, kde by dlhé a vysokokapacitné elektrické súpravy neboli vhodné ani technicky, ani ekonomicky.
Modernizácia sa nebude týkať len technickej stránky vozidiel, ale najmä pohodlia cestujúcich. Každá obnovená jednotka má získať klimatizáciu, nové sedadlá, moderné osvetlenie, zásuvky na nabíjanie elektroniky, Wi-Fi pripojenie a USB porty. Interiér doplní aj priestor pre bicykle a kočíky, čím sa vlaky prispôsobia potrebám rodín aj aktívnych cestujúcich.
Cieľom je dosiahnuť štandard, ktorý sa priblíži novým vlakom, no za výrazne nižšiu cenu.
Investícia s dlhodobým efektom
Cena obnovy jednej jednotky dosiahne približne 935-tisíc eur bez DPH. Celková hodnota zákazky predstavuje takmer 31 miliónov eur bez dane. Práce zabezpečí spoločnosť ŽOS Zvolen, ktorá uspela vo verejnom obstarávaní.
Podľa ZSSK je výsledná suma výrazne nižšia než nákup nových motorových vlakov – modernizácia vyjde na menej než pätinu ceny úplne novej súpravy. Zároveň má predĺžiť životnosť „Bagiet“ o ďalších desať až pätnásť rokov a znížiť náklady na údržbu vďaka nižšej poruchovosti.
Prvé modernizované jednotky by mali byť zaradené do prevádzky v roku 2026. Po úplnom nasadení sa očakáva, že v novom štandarde prepravia viac ako dva milióny cestujúcich ročne. Zvyšné jednotky, ktoré modernizáciou neprejdú, bude dopravca postupne vyraďovať po dosiahnutí konca ich životnosti.

Sviatočný nápor cestujúcich
Popri investičných plánoch rieši ZSSK aj aktuálnu situáciu v doprave. V predvianočnom období sa výrazne zvýšil počet cestujúcich, ktorí sa presúvajú za rodinami. Vlaky národného dopravcu sú v týchto dňoch obsadené v priemere na viac než tri štvrtiny kapacity.
Najvyťaženejšie sú diaľkové expresy medzi Bratislavou a Košicami, kde sa obsadenosť niektorých spojov blíži k osemdesiatim percentám. Dopravca preto odporúča cestujúcim využiť menej vyťažené spoje a plánovať cestu vopred.
ZSSK denne vypraví takmer 1 800 vlakov a prepraví viac než 200-tisíc cestujúcich. Ročne služby národného dopravcu využije približne 70 miliónov ľudí. Spoločnosť zdôrazňuje, že väčšina jej spojov jazdí načas a aj pri započítaní vonkajších vplyvov, ako sú výluky či počasie, sa presnosť pohybuje nad hranicou 90 percent.


