Bratislavská Hlavná stanica už takmer dve desaťročia čaká na dôstojnú rekonštrukciu. Kým v minulosti sa plánovali ambiciózne projekty, dnes je jasné, že veľkolepé plány ustúpili skromnejším úpravám. Železnice Slovenskej republiky pripravujú verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu, no zatiaľ je otázne, či sa stanica dočká len mierneho faceliftu, alebo výraznejšej modernizácie. O zmenách informoval portál Finsider.sk.
Zmeny zvnútra, fasáda ostane podobná
Aj keď ŽSR zatiaľ neodhalili finálnu podobu modernizovanej stanice, jej riaditeľ Alexander Sako naznačil, že zmeny budú najmä v interiéri: „Stanica bude už čoskoro vyzerať inak. Nie radikálne, architektonicky zostane viac-menej rovnaká, ale zmení sa jej vnútorné usporiadanie. Pribudne viac reštaurácií a celkovo bude pre cestujúcich komfortnejšia,“ uviedol začiatkom februára na tlačovej konferencii.
V súčasnosti dominujú stanici bufety a kaviarne, pričom kedysi funkčná reštaurácia na poschodí je už roky zatvorená. Cestujúci, ktorí sa chcú pred odchodom vlaku najesť, musia navštíviť reštauráciu Penziónu Antic mimo budovy alebo podnik Moree na Žabotovej ulici.
Koľko bude rekonštrukcia stáť?
Odhaduje sa, že revitalizácia Hlavnej stanice bude stáť 10 až 20 miliónov eur. ŽSR spolu s Ministerstvom dopravy zvažujú viaceré možnosti financovania, pričom medzi hlavnými alternatívami sú eurofondy a vlastné zdroje.
„Podrobnosti k rekonštrukcii budeme spolu s Ministerstvom dopravy čoskoro zverejňovať,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Koniec veľkolepým plánom, bude len facelift?
Aj keď sa v minulosti uvažovalo o komplexnej prestavbe celej stanice, tieto ambiciózne vízie padli. Minister dopravy Jozef Ráž vlani na jeseň odmietol akékoľvek veľkolepé projekty s odôvodnením, že demolácia budov na Jaskovom rade by nebola ekonomicky opodstatnená.
Pred tromi rokmi sa ŽSR, Ministerstvo dopravy, magistrát Bratislavy a Metropolitný inštitút Bratislavy dohodli na vyhlásení medzinárodnej architektonickej súťaže, ktorá mala priniesť zásadnú premenu stanice aj jej okolia. Plány zahŕňali rozšírenie nástupíšť na 400 metrov, zvýšenie počtu koľají, riešenie nekomfortného podchodu a celkovú modernizáciu.
„Hlavná stanica a jej okolie si zaslúžia komplexnú rekonštrukciu,“ vyhlásil vtedajší primátor Matúš Vallo.
Napokon však tento zámer zostal len na papieri. Po zmene vlády v roku 2022 bola architektonická súťaž zrušená a rozsiahla modernizácia sa odložila na neurčito.
Čo sa už podarilo?
Za posledné roky sa stanica dočkala len menších úprav. V roku 2022 magistrát Bratislavy vydláždil Predstaničné námestie, doplnil lavičky a smetné koše a zmodernizoval výstupný ostrovček MHD.
Mierne vylepšenia prešli aj interiérom – pred Majstrovstvami sveta v hokeji v roku 2019 sa vyčistili priestory, vymenilo osvetlenie, nainštalovali nové navigačné prvky a obnovil sa svetelný nápis. Celkovo však išlo len o kozmetické úpravy za približne pol milióna eur.
Bude konečne modernizácia realitou?
Aj keď sa Bratislavčania už takmer dve desaťročia dožadujú dôstojnejšej a modernejšej hlavnej stanice, stále nie je jasné, kedy sa dočkajú výraznejšej zmeny. Verejnosť očakáva konkrétne kroky a jasný plán, ktorý by zabezpečil, že sa stanica konečne priblíži európskym štandardom. Otázne zostáva, či sa napokon zmení len interiér, alebo sa podarí zrealizovať rozsiahlejšiu rekonštrukciu, po akej mnohí volajú.