REVOLÚCIA za volantom: EÚ prináša prelomové ZMENY pre vodičov (prehľad)

Ilustračné foto. Zdroj: Canva/@srinratwuttichaikitcharoen, @gettysignature, @irasutoya, TASR/Lukáš Grinaj
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Po digitálnych občianskych preukazoch zamieri do mobilnej aplikácie aj vodičský preukaz. Europoslanci v utorok schválili znenie smernice, ktorá pre vodičov nastavuje pravidlá naprieč úniou. Okrem digitalizácie, ktorá je u nás už v platnosti, sa zmeny dotknú aj pravidiel pre skúšky, doby platnosti alebo zmeny, kto čo môže šoférovať, s akou kategóriou oprávnenia.

Cieľom nových pravidiel je zvýšiť bezpečnosť na cestách a do roku 2050 sa čo najviac priblížiť nulovému počtu úmrtí pri nehodách. Smernica prináša digitálne preukazy, dlhšiu platnosť dokladov a prísnejší dohľad na začiatočníkov, píše portál e15.cz. Zmení sa aj systém výučby v autoškolách a vekové limity u profesionálnych vodičov.

Hlavné zmeny a novinky

Niekoktoré novinky u nás platia už nikoľko rokov, a tak sa slovenských vodičov zmena až tak nedotkne:

  • Digitálny vodičský preukaz sa stane hlavnou formou dokladu.
  • Platnosť pre autá a motocykle sa predĺži z 10 na 15 rokov.
  • Kategória B pokryje aj elektroautá do 4,25 tony.
  • Povinná lekárska prehliadka vrátane zraku a srdca.
  • Sedemnásťroční môžu šoférovať s mentorom.
  • Noví vodiči budú prvé dva roky pod prísnejším dohľadom.
  • Profesionálni vodiči získajú oprávnenie skôr – C od 18, D od 21 rokov.
  • Priestupky sa budú hlásiť naprieč štátmi EÚ.

Digitálny vodičák ako nový štandard v celej EÚ

Digitálny vodičský preukaz sa stane plnohodnotným dokladom uznávaným v celej Európskej únii. Fyzický preukaz si vodiči budú môcť ponechať dobrovoľne – úrady ho majú vydávať do troch týždňov.

Nový systém má zjednotiť pravidlá v rámci EÚ a nadviazať na podobu digitálnych občianskych preukazov, ktoré už na Slovensku fungujú.

Dlhšia platnosť a vyššie limity pre elektromobily

Platnosť vodičských preukazov pre osobné autá a motocykle sa predĺži na 15 rokov. V krajinách, kde slúži aj ako doklad totožnosti, zostane desaťročná.

Zmení sa aj hmotnostný limit pre skupinu B. Kvôli ťažším batériám pri elektromobiloch budú môcť vodiči riadiť elektrické autá až do hmotnosti 4250 kilogramov, doteraz to bolo 3500 kilogramov. Preukazy pre nákladné autá a autobusy zostanú s päťročnou platnosťou.

búrka, jazda, šoférovanie
Zdroj: Pexels/Lucas Pezeta

Nové požiadavky na zdravie vodičov

Pri vydaní alebo predĺžení platnosti vodičského preukazu bude nutné absolvovať lekársku prehliadku.

Tá bude zahŕňať:

  • kontrolu zraku
  • posúdenie kardiovaskulárneho stavu
  • prípadné ďalšie vyšetrenie podľa veku a zdravotnej anamnézy.

Krajiny EÚ môžu u vodičov starších ako 65 rokov platnosť preukazov skrátiť, aby sa častejšie podrobovali kontrolám alebo opakovacím kurzom.

Novinky v autoškolách

Záverečná skúška bude novo zahŕňať:

  • znalosti o mŕtvom uhle
  • používanie asistenčných systémov
  • bezpečné otváranie dverí
  • riziko rozptýlenia pozornosti pri používaní telefónu

Väčší dôraz sa má klásť aj na bezpečnosť chodcov, deti, cyklistov a ďalších zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Na snímke účastník kurzu v autoškole počas jazdy. Zdroj: TASR – Pavol Zachar

Mladí vodiči a dvojročný dohľad

Výnimka, ktorá nebude platiť len na Slovensku. Vodičský preukaz skupiny B budú môcť získať už sedemnásťroční, ale do osemnástich rokov smú šoférovať len v sprievode skúseného mentora.

Ten musí:

  • mať vodičské oprávnenie minimálne 10 rokov
  • byť bez trestných bodov
  • byť zapísaný v registri vodičov

Noví vodiči budú prvé dva roky pod prísnejším dohľadom. Pri priestupkoch, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo nepoužitie pásov, budú sankcie prísnejšie.

Menej obmedzenia pre profesionálnych vodičov

Kvôli nedostatku profesionálnych vodičov sa znižujú vekové hranice:

  • skupinu C (nákladné autá) bude možné získať od 18 rokov
  • skupinu D (autobusy) od 21 rokov

Podmienkou je získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Bez neho zostávajú limity o tri roky vyššie.

Priestupky sa budú zdieľať medzi štátmi

Nové pravidlá posilnia cezhraničnú spoluprácu pri postihovaní priestupkov. Ak vodič spácha závažné porušenie pravidiel v inej krajine EÚ, informácie o tom sa dostane aj do jeho domovského štátu.

Týka sa to najmä:

  • riadenie pod vplyvom alkoholu alebo drog
  • účasti na smrteľnej nehode
  • výrazného prekročenia rýchlosti

Cieľom je zabrániť tomu, aby vodiči unikali postihom v iných členských krajinách.

Odkedy zmeny začnú platiť

Smernica začne platiť dvadsiaty deň po uverejnení v Úradnom vestníku EÚ.

Členské štáty budú mať:

  • tri roky na prevedenie pravidiel do národnej legislatívy
  • jeden rok na ich zavedenie do praxe.
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie