Ani avizovaná konsolidácia, ktorá pre zlý stav verejných financií vytiahne z peňaženiek obyvateľov nemalú časť z rodinného rozpočtu, tak zrejme nezastaví zámery rezortu.
V čase konsolidačných opatrení, kedy vláda hlása o výraznom uťahovaní opaskov, sa plánujú poriadne nákupy. Ministerstvo vnútra pred niekoľkými dňami oznámilo zámery rozšíriť letecký park o ďalšie lietadlá aj helikoptéry.
Zakúpenie lietadiel
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok chce nastaviť smerovanie rozvoja štátnej letky, informuje Pluska. Z dlhodobého hľadiska potrebujeme navýšiť park o najmenej 8 vrtuľníkov a obmeniť viacero lietadiel. Nákupy strojov a úpravy naprieč infraštruktúrou by mali byť zrealizované do roku 2035.
Letka rezortu vnútra aktuálne využíva dve lietadlá Airbus A 319 CJ a dve lietadlá Fokker 100, vrtuľník MI 171 E, vrtuľník Bell 429 a čoskoro nám bude dodaný aj vrtuľník AW 189.
Práve Fokkery chce rezort nahradiť jedným veľkokapacitným lietadlom a najmenej jedným ďalším prúdovým lietadlom, ktorého kapacita by odviezla 9 cestujúcich.
Zakúpenie týchto lietadiel má rozpočet stáť približne 50 miliónov eur. Slovensko je v porovnaní s okolitými krajinami až trojnásobne poddimenzované, čo sa týka počtu helikoptér. Napríklad susedné Česko má k dispozícii 15 vrtuľníkov, pričom u nás len tretinu.
V Česku dokáže jedna helikoptéra pokryť rozlohu vyše 5 štvorcových kilometrov, kým na Slovensku je to trikrát viac. V prípade zakúpenia ďalších troch helikoptér, by sa plocha pokrytia znížia na 6 kilometrov štvorcových.
Progres leteckej infraštruktúry
Rezort vnútra si brúsy zuby aj na progres v oblasti leteckej infraštruktúry. Novým vrtuľníkom by rád založil výcvikovú organizáciu pre pilotov.
„Stabilizácia situácie v oblasti vrtuľníkovej techniky je nevyhnutná na plnenie úloh užívateľov, ktorými sú napríklad príslušníci Hasičského záchranného zboru a ďalších zložiek Integrovaného záchranného systému,“ vysvetlil rezort vnútra v tlačovej správe.
Okrem nových základní pre príchod vrtuľníkov mimo Bratislavy chce tiež rezort modernizovať kancelárske či reprezentatívne priestory. V pláne je aj výstavba vládneho terminálu. Cena za všetky modernizačné prvky by nemala presiahnuť sumu 170 miliónov eur.
Šutaj Eštok diskutoval o zámeroch s ministrom obrany Robertom Kaliňákom: „Verím, že nájdeme zhodu a budeme vedieť odfinancovať či už nákupy nových lietadiel, nových vrtuľníkov alebo aj výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.“
Zníženie nákladov rezortu
Ani avizovaná konsolidácia, ktorá pre zlý stav verejných financií vytiahne z peňaženiek obyvateľov nemalú časť z rodinného rozpočtu, tak zrejme nezastaví zámery rezortu.
„Napríklad počas pandémie, keď v porovnaní s komerčnými letmi za zlomok nákladov a ako prvá v regióne dovážala z Ázie základné ochranné pomôcky a priamo tak pomohla zachrániť životy zdravotníkov a najzraniteľnejších obyvateľov našej krajiny,“ ozrejmil rezort.
Ku všetkým smelým plánom ministerstva vnútra plánuje pridať ešte výstavbu organizácie, ktorá by realizovala údržbu lietadiel. Aktuálne sa o údržbu lietadiel starajú súkromníci. Štátna organizácia by prispela k zníženiu nezávislosti od súkromných organizácií a následné zníženie nákladov rezortu.
„Letecký útvar v rámci vlastnej réžie dokáže s vlastnými personálnymi a materiálno-technologickými kapacitami vykonávať základné úkony ľahkej (traťovej) údržby, čo zvýši flexibilitu a eliminuje externé náklady,“ uviedol rezort vnútra v zámeroch s vyhliadkami na rok 2035.