Na Slovensku by sa čoskoro mohla objaviť škola s vyučovaním pre ukrajinské deti. Tento zámer naznačili minulý týždeň premiéri oboch krajín – slovenský Robert Fico (Smer-SD) a ukrajinská Julija Svyrydenková. Slovenský premiér spojil túto myšlienku s potrebou zabezpečiť dostatok kvalifikovaných pracovníkov pre slovenský priemysel, zatiaľ čo samosprávy upozorňujú na obmedzené kapacity škôl a nedostatok finančných prostriedkov.
Ukrajinská premiérka vidí vznik takejto školy ako symbol ďalšieho prehlbovania spolupráce medzi oboma krajinami a dôkaz blízkeho vzťahu. Robert Fico požiadal slovenské ministerstvo školstva, aby sa návrhu venovalo a zvážilo jeho realizáciu. Informuje RTVS.
V relácii Rádiožurnál k téme Lenka Tkáčová uviedla, že premiér Fico považuje zriadenie školy pre ukrajinské deti za veľmi praktický krok. Podľa jeho slov ide o životnú otázku, pretože priemysel potrebuje zabezpečiť dostatok kvalifikovanej pracovnej sily.
Ministerstvo školstva potvrdilo, že Ukrajina návrh podporila a zvažuje aj možnosť vytvoriť zrkadlový model takejto školy na vlastnom území. Projekt by mal žiakom umožniť systematický rozvoj jazykových a kultúrnych väzieb medzi oboma krajinami. Na Slovensku je pritom dostatok ukrajinských učiteľov, ktorí môžu počas mimoriadnej situácie a dva mesiace po jej skončení vyučovať aj bez skúšky zo štátneho jazyka.
Učiteľka z Ukrajiny, ktorá pôsobí na Slovensku, upozornila, že škola by pomohla nielen deťom, ale aj rodičom cítiť sa prijatí a súčasne zachovať svoju kultúru. Podľa jej slov ukrajinské deti potrebujú vzdelávanie vo svojom materinskom jazyku, aby sa mohli lepšie adaptovať a zároveň nestratiť svoj jazykový a kultúrny odkaz.
Problémom však zostávajú financie. Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik upozornil, že školy na Slovensku sú už teraz preplnené a priestorovo fungujú na hranici kapacít. Zriadenie novej školy by si preto vyžadovalo dodatočné investície do infraštruktúry aj prevádzky, ktoré samosprávy momentálne nemajú k dispozícii. Božik pripomenul, že rozširovanie existujúcich kapacít je možné len vďaka financiám z Plánu obnovy, pričom zo štátneho rozpočtu by samosprávy takéto projekty nedokázali financovať.
Predseda združenia zároveň uviedol, že nápady, ktoré nie sú ukotvené v aktuálnom systéme financovania samospráv, nie je možné považovať za realistické a nedokážu byť bez podpory štátu úspešne realizované.
Téma ukrajinskej školy na Slovensku tak spája potrebu praktickej podpory priemyslu, zachovania kultúrnej identity ukrajinských detí aj otázku reálnych finančných možností samospráv, ktoré by zriadeniu takejto školy museli výrazne prispôsobiť svoje kapacity a zdroje.