Rodiny obetí havárie lietadla Air India podali ŽALOBU. Spoločnosti podľa nich neurobili „nič“ proti hrozbe katastrofy

Pád lietadla spoločnosti Air India, pri ktorom zahynulo 260 ľudí. Foto: TASR/AP, Commons Wikimedia/Md Shaifuzzaman Ayon , X/@CaptShaktiLumba
Reklama

Rodiny štyroch pasažierov, ktorí zahynuli pri júnovej havárii lietadla spoločnosti Air India, podali v utorok na súde v americkom štáte Delaware žalobu proti výrobcovi lietadiel Boeing a výrobcovi leteckých dielov Honeywell.

Rodiny obvinili spoločnosti z nedbanlivosti. V žalobe, ktorú podali v utorok, sa rodiny obetí odvolávajú na zistenia, že nehodu spôsobili chybné palivové spínače a obviňujú spoločnosti, že neurobili „nič“, napriek tomu, že si boli vedomé rizík spojených s konštrukciou lietadla, informuje BBC.

Lietadlo Boeing 787 spoločnosti Air India smerujúce do Londýna Gatwick sa zrútilo krátko po vzlete z Ahmedabadu a zahynulo pri ňom 260 ľudí.

Vypnutie palivových spínačov predmetom pozornosti vyšetrovateľov

Let AI171 stratil kontakt približne minútu po vzlete o 10:08 miestneho času (6:38 SELČ). Ľudia žijúci v okolí letiska potvrdili, že krátko po štarte bolo počuť silný výbuch, po ktorom si všimli lietadlo prudko klesajúce k zemi.

Krátko po vzlietnutí posádka vyslala tiesňový signál „mayday“, čo signalizuje vážnu núdzovú situáciu. Po tomto varovaní však už lietadlo neposkytlo žiadnu ďalšiu komunikáciu. Havarované lietadlo dopadlo na obytný komplex určený pre lekárov v blízkosti letiska v Ahmadabade.

India havária lietadla
Časti lietadla spoločnosti Air India, ktoré sa zrútilo vo štvrtok, sú viditeľné na streche budovy v meste Ahmadábád, India, v piatok 13. júna 2025. Zdroj: TASR/(AP Photo/Rafiq Maqbool)

Podľa informácií denníka The Mirror sa lietadlo zrútilo do jedálne pre medikov, ktorí práve obedovali. Miesto nehody sa nachádza v stravovacej hale študentov Lekárskej fakulty B. J. Medical College, len 2 km od konca pristávacej dráhy letiska Sardar Vallabhbhai Patel v Ahmadabade.

Steve Schreiber, bývalý komerčný pilot a známy letecký analytik, pár dní po tragédii vysvetľoval vo videu postup, ktorý mnohí prehliadli a mohol by byť kľúčom k vysvetleniu príčin pádu. Z videozáznamov si všimol detail na bruchu lietadla.

Šlo o aktivovanie takzvaného Ram Air Turbine (RAT), zariadenia, ktoré piloti používajú iba v okamihoch veľmi vážnej núdze, kedy príde lietadlo o elektrické či hydraulické systémy. Práve palivové spínače sa stali predmetom pozornosti vyšetrovateľov po tom, čo predbežné vyšetrovanie zistilo, že prívod paliva do motorov bol prerušený krátko po tom, čo lietadlo opustilo zem.

Naliehavé odporúčanie

Federálny úrad pre letectvo USA (FAA) predtým uviedol, že spínače ovládania paliva v lietadlách Boeing sú bezpečné. Spoločnosti Boeing a Honeywell sa nateraz k žalobe nevyjadrili. Výrobca lietadiel namiesto toho poukázal na predbežnú správu o vyšetrovaní havárie od indického Úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB).

Žaloba tvrdí, že obe firmy vedeli o riziku havárie, pretože vyvíjali a predávali lietadlo 787 Dreamliner a jeho komponenty.

Zdroj: X/@Turbinetraveler

Citovala dokonca aj odporúčanie FAA z roku 2018, ktoré naliehalo – ale nenariaďovalo – prevádzkovateľom skontrolovať mechanizmus blokovania palivových spínačov, aby sa zabezpečilo, že sa s nimi nedá náhodne pohnúť a tým prerušiť dodávku paliva.

Nečinne prihliadali na odporúčanie

V prípade letu Air India 171 bol spínač presunutý z polohy „chod“ do polohy „vypnuté“, čo obmedzilo ťah lietadla, uvádza sa v predbežnej vyšetrovacej správe AAIB. Rodiny uviedli, že išlo o konštrukčnú „vadu“, ktorá „umožnila neúmyselné prerušenie dodávky paliva a úplnú stratu ťahu potrebného na pohon“ lietadla.

„A čo urobili spoločnosti Honeywell a Boeing, aby zabránili nevyhnutnej katastrofe? Nič,“ tvrdia rodiny obetí leteckej katastrofy.

India havária lietadla
Ľudia si prezerajú časti lietadla spoločnosti Air India, ktoré sa vo štvrtok zrútilo na budovu v meste Ahmadábád, India, v piatok 13. júna 2025. Zdroj: TASR/(AP Photo/Rafiq Maqbool)

Zmienené firmy tiež neupozornili letecké spoločnosti, že spínače vyžadujú kontrolu a opravu, a nedodali tiež náhradné diely, ktoré by ich odberateľom umožnili nainštalovať, uvádza sa v žalobe.

Rodiny v žalobe tiež dodávajú, že spoločnosti Boeing a Honeywell „nečinne prihliadali“ na mierne odporúčanie, ktoré iba odporúčalo kontrolu spínačov. Podrobnejšia správa o havárii sa očakáva niekedy v roku 2026. Pri havárii lietadla zahynulo celkovo 229 cestujúcich, 12 palubných sprievodcov a 19 ľudí na zemi.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
Kanal 1 (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia