Letecká doprava sa posúva smerom k ekologickejšej budúcnosti. Spoločnosti ZeroAvia a RVL Aviation oznámili prelomový krok – zriadenie prvej vodíkovo-elektrickej nákladnej leteckej trasy na svete. Tento projekt má potenciál zásadne znížiť ekologickú záťaž v oblasti prepravy tovaru.
Zatiaľ bude nový druh prepravy fungovať len na území Spojeného kráľovstva, uvádza openiazoch.sk. Na prepravu sa použijú už existujúce lietadlá Cessna Grand Caravan 208B, ktoré budú upravené a vybavené novým vodíkovo-elektrickým pohonným systémom s označením ZA600.
Ten premieňa vodík na elektrinu prostredníctvom palivových článkov, pričom výsledkom je čistá voda – bez akýchkoľvek emisií oxidu uhličitého. Odborné odhady naznačujú, že takáto technológia môže znížiť dopady na klímu až o 90 % v porovnaní s tradičnými turbínovými motormi.
Staré lietadlá, nový pohon
ZeroAvia sa nesnaží vyvíjať úplne nové lietadlá. Ich stratégia spočíva v tom, že modifikujú existujúce stroje, ako je už spomínaná Cessna. To eliminuje potrebu výstavby úplne novej flotily alebo nákladnej infraštruktúry. RVL Aviation, britský poskytovateľ špeciálnych leteckých služieb so sídlom na letisku East Midlands, plánuje po ukončení certifikačného procesu zaviesť pravidelné komerčné lety. Očakáva sa, že prvé lety sa začnú už o niekoľko mesiacov.
Veľké ambície v nákladnej doprave
Odvetvie nákladnej leteckej dopravy si kladie vysoké ciele. Po celom svete dnes operuje približne tisíc nákladných lietadiel a mnoho z nich by v budúcnosti mohlo využívať technológiu ZA600. Podľa zakladateľa a výkonného riaditeľa ZeroAvie, Vala Miftakhova, ide o kľúčový míľnik. Uviedol, že tím má v rukách funkčný motor, spoľahlivého prevádzkovateľa a jasnú víziu, ako technológiu zaviesť do praxe. Ich súčasným cieľom je úspešne dokončiť certifikáciu a pripraviť výrobu pre ďalších klientov.
Generálny riaditeľ RVL Aviation Dave Connor vyjadril presvedčenie, že skutočne udržateľná doprava sa skladá z postupných krokov – niektoré sú drobné, iné zásadné. Tento konkrétny projekt podľa neho predstavuje jeden z tých zásadných. Podľa jeho slov je RVL hrdá na to, že sa stáva prvou spoločnosťou na svete, ktorá uvedie do prevádzky nákladnú leteckú linku bez uhlíkových emisií. Vníma to ako dôležitý krok smerom k uhlíkovej neutralite celého sektora.
RVL Aviation pritom nezostáva len pri nákladnej doprave – venuje sa aj leteckému prieskumu, monitorovacím misiám a zabezpečovaniu podpory pre štátne zložky či environmentálne projekty. Jej lietadlá sú prispôsobené rôznorodým špeciálnym účelom.
Čo bude nasledovať?
Po úspešnom rozbehnutí projektu plánujú ZeroAvia a RVL rozšíriť túto ekologickú technológiu aj na ďalšie linky a väčšie lietadlá. V príprave je výkonnejší pohonný systém ZA2000, určený pre stroje ako ATR 72, ktoré dokážu prepraviť až 80 pasažierov.
Svetová letecká doprava tak stojí na prahu významnej transformácie. Spustenie vodíkovo-elektrickej nákladnej trasy v Spojenom kráľovstve dokazuje, že ekologické alternatívy už nie sú len víziou budúcnosti, ale stávajú sa súčasťou reality. Ak sa projekt osvedčí, môže ovplyvniť celý globálny trh a urýchliť prechod letectva k uhlíkovej neutralite.